Ooms en tantes heb je in allerlei soorten en maten

Jufelsie 10 oktober 2024
Afgelopen zomer verscheen Hannes en Hassan weten meer dan jij. In deze bundel staan 12 ½ gedichten geschreven door Edward van de Vendel. Deze bundel is de eerste van een reeks met 12 ½ gedichten. Nu ligt het tweede deel voor mij op tafel, het vervolg: Tantes zijn fantastisch (ooms ook).
In deze bundel ontmoeten we ooms en tantes in allerlei soorten en maten. Zo lezen we o.a. dat tante Ava plants sprak met haar handen en oudtante Toos in een aanleunwoning woont. We horen over een oom die treinenremmer is en een oom die tijgers temt. Een andere oom beklimt bergen en een oom die kapper is van dierentuingiraffen. Ze wonen allen heel ver weg en sturen af en toe een appje. We ontmoeten Jasmijn op het podium. Wat zou zij graag tante willen zijn! en ontdekken dat een voorwerp ook best tante kan zijn.
In Tantes zijn fantastisch (ooms ook) vinden we opnieuw 12 gedichten en een half gedicht. Dit laatste halve gedicht is een vooruitblik op de volgende bundel. Dat maakt ons al nieuwsgierig…
Edward van Vendel heeft een fijne schrijfstijl. De gedichten zijn op rijm, bijna korte verhaaltjes die je heerlijk tussendoor kunt aanbieden.
Vaak vinden kinderen hierin herkenning maar ook prikkelt dit de fantasie en zet het ons aan het denken. Herinneringen komen boven en contacten met eigen tantes worden hervat. Philip Hopman is deze keer de illustrator. Hij heeft prachtige tekeningen gemaakt, die bij het gedicht aansluiten. Hij weet heel goed een detail uit het gedicht te nemen en dit uit te vergroten.
Op het eind krijgen we een half gedicht te lezen en wordt de naam onthuld van de volgende bundel: Juf je bent geweldig maar (…) We kijken er nu al naar uit.

Meer recensies van Jufelsie