Avontuurlijk, spannend en ..... glitters!

Jufelsie 01 september 2024
Een leesboek met drie knappe meiden en glitters op de voorkant…GAAF! Dit trekt de aandacht. Vleugels! is een leesboek voor meisjes, vanaf 9 jaar. Het is een verhaal met een mooi avontuur en er zit genoeg spanning in.
Darta en Harper zijn veel samen, het zijn twee hartsvriendinnen. Ashley, de zus van Harper mag de make up verzorgen bij een modeshow. Wanneer ze modellen nodig hebben, vindt Harper dit geweldig. Darta aarzelt, haar vader zal dit niet goed gaan vinden. Toch gaat ze elke zaterdag stiekem naar het buurthuis om te oefenen. Ze doet dit erg goed. Er wordt gezegd dat ze een natuurtalent is. Ze loopt ‘met vleugels’ over de catwalk. Een mevrouw nodigt haar zelfs uit in haar winkel. Darta vindt alles heel spannend… wat als haar vader achter haar geheim komt?
Veel meisjes dromen ervan… model zijn en over een lange catwalk lopen. In Vleugels! volgen ze het avontuur van Darta en Harper. We ontdekken dat de meiden een verschillende thuissituatie hebben. Bij Harper is het gezellig en zij mag veel. Darta woont bij haar vader en wordt met ‘strenge’ regels opgevoed. Vanaf het begin zijn we betrokken bij haar leventje en herkennen we haar emoties. Ze is eigenwijs en hier komt ze ver mee. In het geheim laat ze doorzettingsvermogen zien.
Het verhaal is geschreven door Helga van Kooten. Zij heeft dit avontuur in hoofdstukken verdeeld, die genummerd zijn en verschillen in lengte. Er is een mooie opbouw met spanning en humor. We gniffelen en kunnen o.a. de situatie helemaal voorstellen wanneer Darta spaghetti door de brievenbus schuift. Tevens lachen we om Pukkel of is het Tijger? Onze nieuwsgierigheid wordt tot het eind geprikkeld. Wat als Darta’s vader ontdekt dat zij oefent voor een modeshow? Een mooie rol hierbij heeft buurvrouw Mieke. Zij bemoeit zich overal graag mee. Het eind heeft een verrassende twist en mogen we zelf een beetje invullen…
Het verhaal nodigt uit tot een kringgesprek. Wat vinden we van Hessel of buurvrouw Mieke? Wat zouden de kinderen doen in de rol van Darta? Heeft iemand zo’n gelijke ervaring?
Bij het verhaal staan prachtige illustraties van Michel de Boer. Het zijn zwart-witte tekeningen. Van elke persoon, die in het verhaal een rol heeft, is een tekening gemaakt. Een klein fotootje, heel origineel.
Vleugels! is een prachtig boek. Het past heel goed bij het thema van de Kinderboekenweek 2024 ‘Lekker eigenwijs!’.

Meer recensies van Jufelsie