Een verhaal met een knipoog naar de drie koningen uit het Oosten

Jufelsie 10 oktober 2024
Ieder jaar rond kersttijd wordt het kerstverhaal verteld in onze groepen. In het boek Volg de ster volgen we de drie kinderen: Kas, Melt en Balt. Zij gaan op zoek naar een koning. Hij is geboren in een stal.
Zodra we Volg de ster openslaan, ontmoeten we Kas, Melt en Balt. Deze drie kinderen zien een bijzondere ster. Deze ster vertelt hen dat er een nieuwe koning is geboren. Samen gaan ze naar de Koning om hem cadeaus te brengen. Ze nodigen iedereen uit om mee te gaan. Het wordt een bijzondere tocht. Onderweg hebben ze hulp nodig van de lezers. Ga je mee op reis met Kas, Melt en Balt?
Volg de ster is een warm kerstverhaal geschreven door Hanneke Zoete.
Kas, Mel en Balt prikkelen de nieuwsgierigheid. Grappig dat de namen afgeleid zijn van de drie koningen (Caspar, Melchior en Balthasar). Balt wijst naar een ster. Elk kind zal enthousiast worden en wil de drie kinderen volgen. Het verhaal is verdeeld in kleine stukken tekst en is interactief. Tijdens de reis krijgen de kinderen enkele opdrachten. Ze tellen o.a. de sterren, zoeken de juiste cadeaus voor Kas, Mel en Balt uit en kijken welke toren het hoogst is. Het zijn opdrachten waarmee ze kleuren oefenen, kijken naar vormen en letters leren herkennen. Na elke opdracht gaat de reis verder. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid en enthousiasme. Elke opdracht is verrassend en voor de kinderen te doen.
Michel de Boer heeft de illustraties verzorgd. Kas, Mel en Balt zien er prachtig uit. Ze hebben een warme connectie met de drie koningen, die in het traditionele kerstverhaal een rol hebben. Elke prent is sfeervol en trekt de aandacht. Geweldig om alle cadeaus in verschillende kleuren te zien of op zoek te gaan nar de woestijndieren, die door Michel op een mooie manier zijn ‘verstopt’. Kas, Mel en Balt vallen steeds goed op en worden zo goed gevolgd.
Volg de ster is een verhaal met een knipoog naar de drie koningen uit het Oosten. Een aanrader voor de decembermaand.

Meer recensies van Jufelsie