Een raadsel?.... op zoek naar de dader.

Jufelsie 01 september 2024
Na een heerlijke nacht wil Beer naar buiten gaan. Eerst een lekker koekje. Hij pakt zijn koektrommel en haalt de deksel eraf. De trommel is leeg! ‘Ze zijn vast gestolen terwijl ik lag te slapen!’ denkt Beer. Los samen met Beer het raadsel op… wie heeft zijn koekjes gestolen?
Wie heeft mijn koekjes gestolen? een vraag, die de nieuwsgierigheid van de kinderen direct prikkelt. Zij willen graag mee uitzoeken hoe het komt dat de trommel leeg is. Michel de Boer heeft een spannend avontuur geschreven. Beer gaat langs zijn vrienden Bever, Konijn, Egel en Vlaamse Gaai. In stapjes wordt het ons duidelijk gemaakt hoe de koekjes eruit zien. Hierna geven ze elkaar de schuld. Elke vriend is onschuldig en vertelt waarom. We worden geattendeerd op overeenkomsten en verschillen. De spanning bouwt zich op. ‘Iemand heeft het gedaan!’ Geweldig om hier dan de betekenis van iemand en niemand te ontdekken. Langzaam komen we zelf tot een conclusie en krijgen even later een bevestiging.
Naast het verhaal genieten we van de illustraties. Ze zijn kleurrijk en hebben iets bijzonders. Beer en zijn vrienden zijn gemaakt van klei. Het zijn prachtige kleifiguren van Alysha Griekspoor. Tegen een mooie achtergrond zijn ze gefotografeerd en zo krijgen we sfeervolle illustraties te zien. Ze staan er zelfs in verschillende houdingen op. Het trekt de aandacht en alle lof voor Michel en Alysha. Het verhaal heeft een mooi eind. In een grote illustratie zien we alle vrienden rondom de oven. Er worden nieuwe koekjes gebakken en het eerste koekje is voor …
Wie heeft mijn koekjes gestolen? een fantastisch avontuur, dat kinderen graag mee oplossen.

Meer recensies van Jufelsie