Een avontuurlijk abc met een heleboel dieren

Jufelsie 08 juli 2024
Het aardvarken eet mieren met veel plezier.
De boa constrictor wordt al snel een meter of vier!

Zo begint Wilde letters van Joan Godyla, een boek waarin het hele abc voorbij komt. Een voor een komen alle letters langs met een heleboel bijzondere dieren. Het is een verrassende, kleurrijke verzameling. Jonge kinderen herkennen o.a. de eekhoorn, de hommel en de tijger. Ze ontdekken nieuwe dieren zoals de gekko, de narwal en de varaan. Ieder dier is afgebeeld bij de letter, die vooraan staat in zijn naam. Elke letter wordt als hoofd – en drukletter afgebeeld. Ze staan beiden naast elkaar in een hoek op een pagina. Onder de afbeelding staat een zin waarin het dier genoemd wordt. De tekst is op rijm geschreven en hier is een bijzonder weetje in verwerkt. Bij enkele feitjes zullen de kinderen roepen: ‘dat weten we al…’ maar er zijn veel nieuwe weetjes te vinden. Zo ontdekken we dat de gekko zijn staart opnieuw kan laten groeien en dat de uil zijn hoofd achterstevoren kan draaien.
Naast de tekst heeft Joan de illustraties verzorgd. Kleurrijke dieren met een achtergrond in een contrasterende kleur. Soms valt de letter weg, doordat het dier ervoor staat. Dit daagt de kinderen uit om goed te luisteren. Kunnen zij raden met welke letter dit dier begint? Gelukkig vinden ze altijd de letter in het klein, bovenaan de pagina.
Voor kinderen die geïnteresseerd zijn in letters is Wilde letters in het dierenrijk een leuk boek. Daarnaast is het fijn om dit boek in de leeshoek van groep 3 te leggen. Iedere dag wordt er aandacht besteed aan letters. Nadat een letter is aangeleerd, is de uitdaging… Weet je een dier dat begint met deze letter? Wilde letters in het dierenrijk geeft de oplossing!

Meer recensies van Jufelsie