Eén, twee, drie, vier..... ik tel tot tien!

Jufelsie 09 oktober 2024
Tilly Wortel telt van één tot tien.
Ogen dicht en oren gespitst. ‘Wie niet weg is, is gezien!’
Ga met Tilly Wortel op zoek naar haar vriendjes. Ze hebben zich door heel het huis verstopt. Bezoek alle kamers en vind ze allemaal op bijzondere plekken.
WorTel je mee? is een vrolijk kartonboek voor jonge kinderen. De titel is al grappig. In wortel zit het woord ‘tel’ verstopt en dat gaan de kinderen doen. Spelenderwijs, door de vriendjes van Tilly te zoeken leren we tellen van één tot tien. Iedere keer wanneer Tilly een vriendje heeft gevonden, roept ze luid: ‘jij bent nummer …’. Op de laatste pagina kunnen we alle fruitjes en groenten tellen. De tekst is op rijm geschreven door Bieke Biesbrouck. Het zijn vlotte zinnen met een vleugje humor. Ze klinken heerlijk in het gehoor. Nadat het vriendje is gevonden, staat er nog een uitdaging op ons te wachten. In de bijbehorende illustratie kunnen we een aantal voorwerpen terug vinden. Op elke pagina staat in de hoek een vraag zoals ‘hoeveel zeepflessen tel je?’ of ‘hoeveel borden tel je?’. Samen met Tilly valt er voor kinderen heel veel te tellen. De getallen zijn duidelijk op elke pagina te zien. In het huis, waar we samen met Tille verstoppertje spelen, hebben alle kamers nummers gekregen. Cijfers worden herkend en de woordenschat groeit.
De illustraties zijn prachtig. Met voorwerpen in enkele lijnen en tegen een mooie achtergrond komen Tilly en haar vriendjes mooi tot hun recht. Ze zijn zo prachtig getekend, het lijkt wel of ze zo van de groentemarkt komen.
WorTel je mee? is een aanwinst voor de rekenhoek in de onderbouwgroepen en inspireert ons om verstoppertje buiten te gaan spelen.

‘Eén, twee, drie, vier… ik tel tot tien.’
‘Wie niet weg is, is gezien!’

Meer recensies van Jufelsie