Een hartverwarmende boodschap over tolerantie

Jufelsie 11 september 2024
Lief vinden wie je wilt & zijn wie je wilt zijn.. een mooie quote op de voorkant van dit prentenboek Zeg gewoon ja! Het wakkert de nieuwsgierigheid aan.
In het boek maken we kennis met cirkels en vierkanten in blauwe en roze kleuren. Wanneer we een blauwe vierkant en cirkel samen zien, vinden we dat heel gewoon, maar zodra cirkels verliefd worden op elkaar vinden we dat niet kunnen. Dat is toch niet eerlijk. Liefde is liefde toch? Ook een blauwe vierkant met een roze cirkel vinden we vreemd. Gelukkig ontdekken we dat het niet uitmaakt welke kleur of vorm je hebt. Liefde is daar niet aan gebonden. Hou van wie je wilt houden. Wees wie je wilt zijn!
Zeg gewoon ja! Is een prachtig verhaal wat mooi aansluit bij de hedendaagse samenleving. Nia Roberts weet met simpele figuren een hartverwarmende boodschap over te brengen. Een boodschap die jonge kinderen ook begrijpen. De kinderen herkennen de figuren en door het gebruik van zachte pastelkleuren trekt dit de aandacht.
Tijdens het voorlezen kwamen direct reacties los. ‘Juf, je hoort toch met iedereen te spelen!’ en ‘we zijn allemaal uniek, maar vormen samen een klas.’ Het verhaal maakt indruk en we hebben een boeiend kringgesprek. Hierna sluiten we af met ‘ieder is een ster! en bekijken deze achterin het boek. De kleuren laten zien dat iedereen er mag zijn. Geen ster is hetzelfde.
Zeg gewoon ja! is een verhaal, wat een mooie inleiding is voor een gesprek over diversiteit en groepsvorming. Een aanrader om te gebruiken tijdens de GOUDEN WEKEN.

Meer recensies van Jufelsie