Reis vol spanning.

jufveronique 03 augustus 2024
Ik las “Dante Drago” een jeugdboek van Johan van de Velde”. Ik was heel nieuwsgierig naar het boek. Johan was vroeger één van de lievelingsschrijvers van mijn dochters. Meermaals gingen we naar de boekenbeurs, toen nog in Antwerpen. Een signeersessie bij Johan stond toen ook altijd op ons programma.
"Dante Drago en de wraak van Viracocha” neemt ons mee op een avontuurlijke reis vol spanning en onverwachte wendingen. Dit eerste deel van een veelbelovende serie begint met een blitsstart en had mij onmiddellijk in zijn greep.
Dante Drago wordt in Italië geboren, als de zoon van de Italiaanse stuntpiloot Gino Drago en de Belgische archeologe Iris Naessen. Wanneer Dantes vader omkomt tijdens een vliegshow, verhuist hij met zijn moeder naar België. Iris stort zich op haar werk als archeologe en reist de wereld rond, terwijl Dante noodgedwongen bij zijn tante Anna en oom Ben wordt ondergebracht. Nadat Dante, uitgedaagd door pestkoppen Nick en Renco, de nieuwe Ferrari van zijn oom beschadigt, komt zijn leven op een keerpunt. De jeugdmagistraat besluit dat Iris meer tijd met haar zoon moet doorbrengen, waardoor ze Dante meeneemt naar een archeologische site in Bolivia. Welke avonturen hieraan vooraf gaan en wat ze daar beleven, moet je gewoon zelf gaan lezen!
Johan van de Velde bracht met zijn beeldende schrijfstijl die avontuurlijke wereld van Dante tot leven. Die levendige beschrijvingen en de vloeiende dialogen maken het verhaal heel meeslepend. Ik voelde me net een personage in een film. Door de wisselende stemmingen blijft de spanning steeds hoog en wil je gewoon verder gaan lezen.
De relaties tussen de Danté en mama is heel herkenbaar en behoort ook tot de leefwereld van de lezers.
Thema’s zoals verlies, rouw en eenzaamheid werden liefdevol doorweven door het verhaal. Het zal de lezers zeker aanzetten tot nadenken en kan voor vele lessen op school ook een mooi startmoment zijn.
Ik ben heel nieuwsgierig en kijk al uit, welke avonturen Dante in nieuwe verhalen nog zal beleven.
Ik had bewust gewacht met deze recensie omdat Johan van de Velde jarig is vandaag! Gefeliciteerd en geniet van je dagje @johanvandevelde

Meer recensies van jufveronique