Chaos

jufveronique 08 juli 2024
Dit is voor mij het eerste boek die ik lees, geschreven voor de maand van de Filosofie. Een jaarlijkse herhaling (gestart in 2019) die ik zeker volgend jaar in de gaten zal houden. In de maand april verschijnen dan steeds een filosofisch essay en een filosofisch kinderboek. Dit jaar was het schrijver Yorick Goldenwijk, die het kinderboek mocht schrijven. Het thema Chaos werd vooropgeschoven en dit prachtige verhaal van Maarten, Loïs en de vrienden van de heuvel kreeg ondanks de chaos een prachtige uitwerking.
De vriendschap van Maarten en Loïs begon al toen ze als kleuter samen in een kinderbadje zaten. Die jarenlange vriendschap deed hem de laatste tijd rode vlekken krijgen in zijn nek als ze hem maar aankeek. Prille verliefdheid deed hem op een andere manier naar haar kijken. Nu ze ziek is, stelt hij een confrontatie steeds uit. Gelukkig krijgt hij door zijn vrienden van de heuvel de kracht om hier verandering in te brengen.
Yorick Goldenwijk ken ik uiteraard van “Films die nergens draaien”, maar ook zijn debuutboek : “ Billy Extra Plankgas” was me niet onbekend. Ik hou van de schrijfstijl van de Yorick. De manier waarop hij woorden nog een diepere betekenis laat krijgen is gewoon subliem. Heerlijk hoe de schrijver met zo weinig bladzijden, zinnen en woorden zo’n groots verhaal kan neerpennen.
De zwart/witte illustraties die het verhaal meekreeg, geven de lezer de kans om ook hier ook verder over te gaan nadenken. Ik geloof zelfs dat kinderen die zich moeilijk kunnen uitdrukken in woorden, zich via eigen illustraties die verborgen gevoelens zullen kunnen uitdrukken.
Deze novelle bied je heel veel mogelijkheden om te gaan filosoferen met tieners en jongvolwassenen. Prille verliefdheid, kanker, keuzes maken, allemaal dankbare thema’s om te gebruiken. Het zet je zelfs als volwassene aan het denken.
Via @demaandvandefilosofie en Querido kan je ook een lesbrief downloaden. Daar vind je vier lestips die je kan gebruiken bij het boek.

Meer recensies van jufveronique