Ben jij een woordredder?

jufveronique 26 juli 2024
De woordredders ! Wat een prachtige titel. Hoe zou jij reageren als bepaalde woorden geheel ophouden om te bestaan? Welk woord zou jij zeker gaan missen?
Wat als woorden zoals knalpot, vlinder, sterren of raam zomaar verdwijnen? Wat als niemand nog die betekenis kent? Dit is toch gewoon een ramp … Kijk daar op die bloem, daar zit een mooi, kleurrijk insect. Verschrikkelijk toch. Gelukkig is Samu een uitzondering. Hij is een woordredder en zal er samen met zijn vrienden alles aan doen om dit gebeuren tegen te houden. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want wie is hier de schuldige? Waar zit de bron van het verdwijnen van die woorden? Komt hij op tijd?
IK heb enorm genoten van dit prachtige boek van @enricogaliano . Een Italiaanse schrijver, die me tot nu toe nog onbekend was. De cover alleen al, maakte me zo nieuwsgierig om hem te gaan lezen. Een cover die bij de vertaling dezelfde gebleven is. Dat vind ik wel leuk. Heel veel illustraties zijn er binnenin het boek niet terug te vinden. Hier en daar een zwart-witte tekening die de tekst bijstaat. Ik vind dit in dit boek ook niet echt nodig, want hierin moet je je laten betoveren door de kracht van woorden. Want die kracht is oneindig.
Eervolle vermelding dus ook voor de vertaling van @henriekeherber . Want dit lijkt me altijd zo’n moeilijke job om krachtig in woorden weer te brengen wat een auteur neerpent. Met een knipoog wil ik je ook vragen of jij het woord FNAAS kent? Ga die eens gaan opzoeken…en er zullen nog meer vergeten woorden te vinden zijn.
Sommige woorden zijn vetgedrukt, deze woorden krijgen in de kantlijn, in de vorm van een zoekertje, dan nog extra uitleg. Altijd handig voor jeugdige lezertjes.
Het avontuur is ook echt een avontuur doorheen het boek. Het lijkt op sommige momenten ook echt een zoektocht doorheen het avontuur, maar genieten doe je zeker! Korte hoofdstukken houden je concentratie als lezer heel goed vast. Je wordt steevast heel nieuwsgierig gemaakt om te lezen wat er volgt. Dit is zo’, boek waarbij je zegt: nog één hoofdstuk, maar waar het dus niet bij dat ene hoofdstuk blijft.
Ik zie als juf ook heel wat leuke aanknooppunten om als instructie van bepaalde lessen te gaan gebruiken.
Extra hulp kunnen Samu en zijn vrienden zeker gebruiken. Misschien zit er in jou ook een woordredder?

Meer recensies van jufveronique