Geni-AAL

jufveronique 02 augustus 2024
Hilarisch van begin tot eind. Ik verdenk de dwarsliggers van lachpoeder of kriebels onderhuids, want luidop lachen is iets wat je zeker doet!
Dit wordt weer een boek die op luid applaus in de klas zal getrakteerd worden. Stukjes voorlezen waarvan ze achterover zullen liggen van het lachen, ik kijk er al naar uit!
Kleurrijke cover, met individuen die tot de verbeelding spreken. Ook binnenin krijgen die zwart-witte illustraties van @basschel prachtige invullingen. Groot, klein, volledige bladzijden of juist niet, die illustraties brengen de fantasie van de lezer op een nog hoger niveau. Wist je dat ik gek ben van tekeningen waarbij de ogen opmerkelijk opvallen bij de tekening. Ik ken zo wel enkele illustrators die dit doen. Ik ben meteen verkocht!
Het verhaal start bij enkele bladzijden uit De Rioolkrant, zo krijg je onmiddellijk een korte samenvatting van het waarom. Waarom de werknemers van Dwars & Co geen dwarsliggers meer zijn, maar wel regelaars geworden zijn. Vanaf hoofdstuk nul krijg je zowel in beeld als in schrift een idee met wie je verder in dit verhaal te maken zal krijgen. Stip en zijn vrienden : Dox, Klum, Flo en Jazz zijn weer helemaal van de partij om het regelen in Dwars & Co in goeie banen te leiden. Maar is iedereen wel gelukkig met deze verandering. Kan iedereen er zich mee vinden dat er niet meer wordt dwarsgelegen? Ga als een echte detective mee op zoek naar de dwarsliggers die het op de Wirwarstraat gemunt hebben.
Prachtige levenswijsheid word je meegegeven doorheen het verhaal zoals : Angst is een emotie, die je kan uitschakelen, dus : knop om!
Geen foutjes door autocorrectie, maar woorden zoals talkie walkie en kontfrontatie komen hier echt in deze hardcover voor.
Ik ben ook helemaal gek op de woordkeuzes die @ricohop gebruikt doorheen het boek. Die rijke woordenschat is schitterend. Zou jij een juiste betekenis weten van woorden zoals rotzooibak, koukast, watervroemding en verfkliederplaat?

Meer recensies van jufveronique