Tiende in de reeks

jufveronique 13 juli 2024
Het tiende boek in de reeks "Hamley op reis. " neemt ons terug mee op een spannend avontuur met het kitten Hamley, die niet alleen met andere dieren kan praten, maar ook mensen verstaat. Dit keer reist Hamley naar het betoverende Hawaï, en zoals altijd weet de Sandra ons weer te verrassen.
Wat direct opvalt, is de fleurige en aanlokkelijke cover die niet alleen kinderen uitnodigt om het boek op te pakken. De avonturen die Hamley beleeft in Hawaï zijn niet alleen spannend, maar ook leerzaam. Binnenin het boek vinden we prachtige illustraties die het verhaal tot leven brengen en de verbeelding van de jonge lezers prikkelen. Die kleine kittenpootjes zijn ook weer doorheen het verhaal te vinden. Die moet je gewoon volgen.
Een van de sterke punten van de Hamley-boeken is de manier waarop nieuwe woorden worden uitgelegd. Dit maakt het verhaal niet alleen boeiend, maar ook educatief. Kinderen leren nieuwe woorden en krijgen een spiegel voorgehouden; als Hamley iets niet weet dan mogen zij het ook ontdekken en leren. Het verhaal benadrukt ook het belang van het maken van nieuwe vrienden, vooral op nieuwe en prachtige locaties.
Wat deze boekenreeks uniek maakt, is dat de boeken losstaand te lezen zijn. Kinderen die het eerste boek vier jaar geleden in mijn klas lazen, genieten nog steeds van de avonturen van Hamley. Heerlijk vind ik het als ze me komen vragen of ze een Hamleyboek mogen om te herlezen. Ik zag tijdens een boekvoorstelling in het vijfde leerjaar dat hij zelfs daar ook nog gebruikt wordt. Volgend jaar zal juf Eline hen zeker weten te prikkelen met de Kraaidorp reeks die bij haar in de boekenkast staan. Want Sandra weet verschillende leeftijden te prikkelen met haar verhalen, dankzij haar aanpassingen in schrijfstijl en woordkeuze die aansluiten bij de leeftijd van de lezers.
Jonge lezertjes leren steeds bij, en voor kinderen die voor de eerste keer met het vliegtuig op reis gaan, biedt dit boek een waardevolle en leerrijke gids. De avonturen van Hamley zijn niet alleen grappig, maar bieden ook belangrijke lessen en herkenbare situaties voor kinderen.
Kortom, "Hamley op reis" is wederom een schitterend boek dat jong en oud weet te betoveren. Schrijster blijft ons verrassen met de nieuwe avonturen die Hamley beleeft en haar verhalen blijven boeien, ongeacht de leeftijd van de lezers.

Meer recensies van jufveronique