Krachtige boodschap

jufveronique 22 juli 2024
Dit weekend was ik bij mijn ouders thuis. In hun tuin spotte ik heel veel prachtige vlinders. In veel verschillende kleuren. Naar mijn gevoel zijn er terug meer vlinders. Heb jij er al eentje gespot?
Ik moest spontaan denken aan het prachtige prentenboek van Marc Majewski. Waar een vlinderkind fliedert en fladdert doorheen je boek. Waar je hart als moeder stil gaat staan, omdat dit prachtige vlinderkind niet begrepen wordt door andere kinderen, waar hij zijn eigenheid verliest. Waar je hart breekt, als hij door anderen gepest wordt!
Maar waar zijn moed terug opborrelt onder de vleugels van zijn papa en hij toch durft te zijn wie hij wil zijn, heropbouwt en sterker doorheen dit boek vliegt!
Prachtig, kleurrijk verhaal die ondanks de minder mooie dingen die in het verhaal gebeuren, nergens zijn kleur verliest.
Je kan er niet onderuit, dat dit prentenboek je meeneemt in zijn fleurige verhaal. De bonte kleuren hebben enkel nog de geur te kort. Iedere pagina is bezaait met vlinders, planten, bloemen. Je wordt ieder moment wel door iets anders aangetrokken, maar nooit met het gevoel dat het teveel is.
De spanning wanneer het vlinderkind uiteindelijk naar buiten gaat, voel je gewoon bij het opgaan van de deur. De bezorgdheid van de papa als hij verder gaat dan het vertrouwelijke. Die spanningen krijg je gewoon mee wanneer je dit verhaal leest!
De mooie woorden en zinnen die doorheen dit verhaal meedansen, zijn vertaald door woordengoochelaar Edward van de Vendel. En geven net dat tikkeltje meer tijdens het lezen of voorlezen.
Een dankbaar boek als je thema’s zoals anders zijn, vriendschap, pesten bespreekbaar wil maken.

Als ik mijn vleugels opensla,
dan zwier ik en ik zwaai
dan dol ik en ik draai
dan klapper en dan flapper ik …
En ik vlieg!

Meer recensies van jufveronique