Komt er een vervolg?

jufveronique 24 juli 2024
Een cover die ik de laatste maanden meermaals zag passeren. Een cover die zeer aanlokkelijk is en me nieuwsgierig maakte. Reviews die heel lovend zijn. Een paperback die ik heel graag wou lezen.
Mijn dochter kocht de originele versie in het Engels. Ik kreeg hem in het Nederlands. Zij vond hem schitterend! Ik vond hem matig. Generatieverschil? Moedergevoel? Vertaling? Rechtvaardigheidsgevoel? Wat was het waarom Yellowface niet helemaal mijn ding was.

Athena Liu en June Hayward zijn beiden schrijfsters. Ze leerden elkaar kennen op school en hun paden kruisten elkaar meermaals. Het verschil tussen beiden was dat Athena een bestsellerauteur was en June helemaal niet.
Alles krijgt een nieuwe wending als Athena sterft en June daarbij aanwezig is. Een pas voltooid manuscript ligt daar maar voor het grijpen. Wat kan June daarvan maken? Wat als June dit naar haar eigen hand schrijft? Wat als June die bestsellerauteur wordt? Allemaal vragen die een eigen weg krijgen. De leugens zoeken hun eigen koers in dit verhaal. Maar dan heb je enkele criticasters die de sociale media helemaal op zijn kop zetten. Welke koppen zullen er rollen?
Eerlijk is eerlijk, ik heb lezen en luisteren met elkaar afgewisseld. De eerste bladzijden en hoofdstukken gingen heel vlot. Spanning werd opgebouwd en iedereen kreeg een plaatsje in dat hoofd van mij. Tot ik op het punt kwam dat June dat manuscript herschreef. De schrijfsters had me misschien zodanig meegenomen in het verhaal dat ik er te dicht bij stond. Grappig he, maar ik wou June meermaals wijzen op wat ze beter zou kunnen doen. Ik wou haar beschermen en behouden om beter na te denken. De auteur kreeg me eigenlijk zodanig ver, dat ik in die mediaheisa begon te twijfelen en ook een standpunt innam.
Het boek is nu al een tijdje uit, maar de personages spelen nog steeds in mijn hoofd verder. Het boek was niet helemaal mijn ding, maar beroert me dus duidelijk wel. Misschien moet ik hem nog maar eens in het Engels lezen en mijn mening bijschaven. Las jij beide versies?
Of wacht ik op een vervolg? Ik heb het gevoel dat dit verhaal nog niet klaar is.

Meer recensies van jufveronique