Familieproblemen

In nevelen gehuld is het vierde deel in de IJslandse Moorden serie en speelt zich dus weer af in de buurt van Akranes op IJsland. Deze keer is een familiereünie het middelpunt van het verhaal.

De familie Snæberg heeft het hele hotel afgehuurd. Alleen het personeel en de familie zijn aanwezig. Aan het begin van het boek lees je dat er een lijk gevonden is, maar het is voor de lezer onbekend wie.

Je leest af en toe een stukje vanuit de rechercheur Sævar op zondag. Maar het grootste gedeelte van het boek lees je vanuit de familieleden en vanuit 1 personeelslid van het hotel. Gelukkig staat er voorin het boek een stamboom, zodat je af en toe kunt terugbladeren om te kijken hoe de band tussen bepaalde namen is.

De meeste hoofdstukken zijn kort, een paar bladzijden, en daardoor denk je vaak: oké nog een hoofdstuk. Aan het begin ben je erg nieuwsgierig wie er nu dood zal blijken te zijn. Ondertussen lees je over alle familieruzies en -problemen. Alcohol(verslaving) maakt een groot deel uit van het verhaal, maar ook komt het gebruik van social media op jonge leeftijd aan bod. Bijvoorbeeld wie je kunt vertrouwen op internet.

Het verhaal In nevelen gehuld is een psychologische thriller over (familie)geheimen. De moord is niet eens zozeer het hoogtepunt van het boek. Wel vroeg ik me af waarom Sævar deze zaak deed en we Elma niet terugzien in het verhaal. Dit werd op de allerlaatste bladzijde duidelijk (niet spieken!).

Met veel plezier gelezen, maar ik miste Elma en überhaupt het recherchewerk wel in dit deel van de serie. Hopelijk is er in het volgende deel meer speurwerk en minder familieproblemen.

Ik heb dit boek gekregen van @uitgeverijdefontein . Dit heeft mijn mening niet beïnvloed. Bedankt voor het opsturen van het boek!

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars