Aangrijpende roman

Vrij stroomt de rivier van Eleanor Shearer is een aangrijpende roman over de slaafgemaakte Rachel.

Rachel werkt al jaren op een plantage op Barbados. Ze heeft meerdere kinderen gekregen, maar die zijn door de opzichter uiteindelijk allemaal weggehaald. Rachel is het zat en vlucht. Haar doel: al haar (nog levende) kinderen terug vinden. Het lukt haar om te ontsnappen uit de plantage, want hoewel slaven zogenaamd vrij zijn, moeten ze nog jaren werken voor hun baas. Rachel krijgt gelukkig hulp nadat ze is gevlucht.

In Vrij stroomt de rivier lees je over de zoektocht van Rachel naar haar kinderen. De zoektocht begint op Barbados, voert dan naar Brits Guiana en naar Trinidad. Om niet te spoilen, zal ik niet vertellen wie haar vergezellen in deze reis.

De schrijfstijl is makkelijk, maar ik heb ook aardig wat nieuwe woorden geleerd. In het voorwoord en noot van de auteur en vertaler, kun je meer te weten komen over het taalgebruik. Het verhaal is makkelijk te volgen, ik vind het een aangrijpend boek en vond het moeilijk weg te leggen toen ik eenmaal goed in het verhaal zat.

Rivieren hebben een belangrijke functie in het verhaal en na het lezen zul je begrijpen wat er met de titel is bedoeld.

Dit boek raad ik iedereen aan die meer wil weten over het leven van de slaafgemaakten op de plantages en hoe het was in 1834-35 in het Caribisch gebied. Maar ook iedereen die graag romans leest.

Bedankt voor dit exemplaar @amboanthos . Dat ik het boek gekregen heb, heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars