Siciliaanse detective

Een detective die zich afspeelt op Sicilië, meer was niet nodig om mijn aandacht te trekken. De cover overtuigde me helemaal. Vanina is commisaris bij Zware Misdrijven in Catania. Er wordt een gemummificeerd lichaam gevonden. Wie is het en leeft de moordenaar nog?

Vanina houdt van oude films, ze heeft een hele collectie. Haar buurvrouw/huisbaas laat steeds gerechten achter in de keuken. Wat Vanina prima vindt, want ze houdt van lekker eten, maar niet van koken. We leren Vanina steeds beter kennen, aan het einde is er zelfs een cliffhanger. De andere personages blijven een beetje vlak. Soms vond ik het verwarrend wie wie was, aangezien voor- en achternamen door elkaar werden gebruikt. Als je nog moet beginnen aan dit boek, is het misschien verstandig om een namenlijstje te maken.

Het gemummificeerde lichaam dat gevonden wordt moet nog worden geïdentificeerd. De rechercheurs hebben een aantal opties. Ze proberen zoveel mogelijk mensen te ondervragen die ook maar iets met de zaak te maken kunnen hebben. En sommige mensen worden hier heel zenuwachtig van...

Het is duidelijk dat dit boek zich vlak bij een vulkaan afspeelt. Dit werd meerdere keren benoemd. De rivaliteit tussen Catania en Palermo kwam ook vaak ter sprake, wat een leuk rood draadje was door het verhaal.

Ik had meerdere verdachten, maar wie het uiteindelijk gedaan heeft stond niet op mijn lijstje. Maar aangezien er veeeeel mensen in het boek voorkomen, zou jouw dader er zomaar wel in zitten. En als je denkt dat de zaak gesloten is, komt er nog iets boven water.

Zwart Zand vond ik een fijne detective om te lezen. Het is echt gefocust op het oplossen van de zaak en omdat de zaak oud is, is er weinig actie in het heden. Lekker puzzelen dus, samen met Vanina en haar collega's.

Bedankt @uitgeverijmarmer dat ik mee mocht doen in deze blogtour.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars