Verdwijnt of verschijnt

Kaj Peters 09 juni 2024
Een wat zonderlinge vrouw met new interesses verdwijnt. Haar partner Niall en dochter Lauren proberen haar afwezigheid te verwerken, maar de plaatselijke dorpsgemeenschap werpt verwijtende en beschuldigde blikken op hen. Zo'n rare vrouw en dan een plotselinge verdwijning, daar móet meer achter steken. De volwassene vlucht weg in overmatig drinken en het kind schept een eigen fantasiewereld om de afwezige moeder te verzachten. Maar dan verschijnen of verdwijnen er mensen in hun nabije omgeving, wat opnieuw de pijn vergroot van een afwezige vrouwfiguur en ook de geruchtenmolen wordt aangezwengeld. Ik begon 'Pine' (2020) met verkeerde verwachtingen door de schitterende cover en het spookicoontje op de zijkant van mijn bibliotheekexemplaar. De roman heeft wel griezelelementen, maar het blijkt al snel meer een psychologische roman met een magisch-realistische insteek dan een volbloed horror. Echt spannend wil het niet worden, ook omdat belangrijke plotwendingen net iets te vaak plaatsvinden buiten het gezichtsveld van de twee hoofdpersonages. Overigens zou ik zonder aarzelen een vervolgroman van Francine Toon oppakken, want haar melancholische natuurbeschrijvingen en de vele verwijzingen naar Schotse folklore zouden nog wel eens een sterke roman kunnen opleveren.

Meer recensies van Kaj Peters