Vermakelijke whodunit à la Agatha Christie

Karen 07 mei 2024
De Vlaamse auteur Dominique Biebau schreef eerder al twee succesvolle thrillers, Russisch voor beginners en Het mollenfeest.

De Christiemoorden speelt af in het slaperige Vlaamse dorpje Mollendaal. Hierbij is een hoofdrol weggelegd voor de plaatselijke bibliotheek, waar de vastgeroeste Judith al eeuwenlang de scepter zwaait. Er worden onbekende boeken ingeleverd, oude Agatha Christie’s met telkens een mysterieuze boodschap erin. Voor liefhebbers van Agatha Christie een feest der herkenning. Ook worden er natuurlijk moorden gepleegd. Wat is het verband tussen de boeken en de moorden? Over deze puzzel buigen de vele personages zich elk op hun eigen manier. De structuur van het boek nodigt uit tot gezellig meepuzzelen, maar het is beslist geen sinecure om de dader te ontmaskeren!

In deze luchtige whodunit neigen de meeste personen tot karikaturen: de tuttige roddeltantes van de leesclub Met trillende vingers, de saaie bibliothecaresse, de vaste biebbezoekers genaamd ‘de fluisterbejaarden’: allen duidelijk omlijnde karakters die in dienst staan van het plot. Je ziet ze zó voor je. De enige persoon die wat meer karakter heeft, is de plaatselijke inspecteur, Isabelle.

Het perspectief van dit boek springt voortdurend heen en weer in tijd, personages en plaats, waarbij ook de dader telkens aan het woord komt. Korte hoofdstukken en een helder taalgebruik doorspekt met de nodige humor zorgen er verder voor, dat de Christiemoorden een prettig leesbaar, luchtig tussendoortje is.

Ik las dit boek tijdens de Lees Eens Wat Anders (LEWA) maand hier op Hebban, met andere lezers samen in de leesclub. Het was verfrissend om eens buiten mijn comfortzone te lezen, een opluchting dat ik het plot kon volgen, en leuk om te ervaren hoe anderen dit boek beleefden. Met dank aan Hebban voor het boek!

Meer recensies van Karen