Een thriller met wat extra's

Karenleestgraag 04 juni 2023
Liever het bloed is een thriller met een duidelijke boodschap. Het speelt zich af tegen de achtergrond van de Maori cultuur en de wijze waarop de Maori behandeld zijn. Dit maakt het verhaal net even anders dan anders.

Michael Bennet is naast auteur ook scenarioschrijver en regisseur en weet met enkele zinnen een levend beeld te schetsen van personages en omgevingen. Het verhaal heeft een sterke opening waarbij het op subtiele wijze weet te verrassen. Na deze opening die zich in het verleden afspeelt gaan we over tot het heden waarin we inspecteur Hana leren kennen die door een filmpje van een onbekende afzender wordt betrokken bij een moordzaak.

Michael Bennet schrijft vlot en weet je meteen in het verhaal mee te trekken. Al vrij snel in het verhaal is de moordenaar bekend. De spanning ontstaat dus vooral door de vraag hoe het verhaal zich gaat ontknopen. Weet Hana de dader op tijd te stoppen? De motivatie van de dader komt voort uit de gruwelijke behandeling van de Maori door de eeuwen heen. Dit geeft in het begin een interessante kleur aan het verhaal, maar staat in de loop van het boek soms iets teveel op de voorgrond, wat ten koste gaat van het verhaal.

De personages zijn interessant en goed beschreven. Ook hier weet de schrijver weer subtiel verschillende worstelingen binnen de Nieuw-Zeelandse cultuur weer te geven door ons in te laten leven in de verschillende personages. Helaas weet Michael Bennet uiteindelijk niet alle verwachtingen waar te maken die het boek in de eerste helft wekt. Desondanks is het een thriller die fijn leest, prima weet te vermaken en ons tegelijkertijd bewust maakt van een gruwelijke geschiedenis die soms liever wordt vergeten.

Meer recensies van Karenleestgraag