Elke dag is een kans om je leven te veranderen

KarenSteyaert 27 augustus 2024
Emma, een gedreven dertiger met een drukke baan bij een marketingkantoor, probeert altijd een balans te vinden tussen haar werk en persoonlijke leven. Hoewel haar dagen vol zitten met deadlines en creatieve projecten, zoekt ze in haar vrije tijd naar activiteiten die haar energie geven en haar geest verrijken. Ze volgt kooklessen om te ontspannen, geeft met plezier les op de avondschool, en zet zich in als vrijwilliger bij de voedselbank, waar ze het gevoel heeft echt iets bij te dragen aan de gemeenschap. En na een drukke week vindt ze niets heerlijker dan in haar zetel te kruipen met een pizza en een goede film.
Haar liefde voor haar vriend Daan is groot, maar hun relatie staat onder druk. Daan is vastberaden om carrière te maken, en zijn ambitie zorgt soms voor spanningen tussen hen. Terwijl Daan zijn dromen najaagt, vraagt Emma zich steeds vaker af wat zij werkelijk wil in het leven. Haar band met haar vader is altijd sterk geweest; hij was haar rots, de persoon bij wie ze terecht kon met al haar zorgen. Maar wanneer ze onverwacht afscheid van hem moet nemen, wordt haar leven compleet overhoop gehaald.
De dood van haar vader zet Emma aan het denken. Ze voelt een leegte die ze niet kan negeren, en vragen over de zin van het leven en de kunst van gelukkig zijn beginnen haar te achtervolgen. Ze herinnert zich de woorden die haar vader vaak zei: "Elke dag is een kans om je leven te veranderen." Deze uitspraak wordt haar mantra, en Emma begint te overwegen of haar huidige levenspad wel het juiste is.
Dit verlies dwingt haar om naar binnen te kijken, haar prioriteiten te herzien, en na te denken over wat haar echt gelukkig maakt. Moet ze haar carrière blijven najagen zoals ze altijd heeft gedaan? Of is het tijd om een ander pad in te slaan, een pad dat misschien meer vervulling en betekenis biedt? Emma staat aan het begin van een nieuwe reis, een zoektocht naar geluk en zingeving, waarbij ze zich realiseert dat elke dag een nieuwe kans is om haar leven te veranderen.
Het boek leest inderdaad bijzonder vlot en raakt op veel momenten diepe emoties aan. Ik kon mezelf er goed in herkennen, vooral omdat ik ook al afscheid heb moeten nemen van mijn vader. De gevoelens die in het boek worden beschreven, raakten me dan ook diep. Het was alsof ik mijn eigen emoties en ervaringen terugzag in de woorden van de auteur.
Na het lezen van het boek had ik een kort, maar betekenisvol gesprek met Valerie, de auteur. Het werd duidelijk dat haar vader net zo’n belangrijke rol in haar leven speelde als de mijne voor mij. Het verlies van een ouder zet je aan het denken over het leven, en ik merkte dat dit ook voor Valerie het geval was. Ze verwerkte haar eigen ervaringen en gevoelens op zo'n manier in het boek, dat het niet alleen een plezier om te lezen was, maar ook een uitnodiging om dieper na te denken over wat echt belangrijk is in het leven.
Dit boek biedt dus niet alleen leesplezier, maar het laat je ook reflecteren op je eigen leven en de keuzes die je maakt. Het is een verhaal dat je bijblijft, lang nadat je de laatste pagina hebt omgeslagen.

Meer recensies van KarenSteyaert