De schaduw van Vermeer

KarenSteyaert 03 december 2023
Achterflap : De Delftse geschiedenisdocent Fabian de Ligt had niet gedacht dat zijn middag zo’n dramatische wending zou nemen. Wat een rustig gesprek over de schilder Johannes Vermeer had moeten zijn, eindigt desastreus als de geïnterviewde expert ineens dood neervalt. Hij mompelt nog net: ‘Mij… Mij…’

Niet lang daarna volgt een reeks van mysterieuze inbraken die ook met Vermeer te maken lijken te hebben: verschillende schilderijen verdwijnen uit musea, waaronder curieus genoeg ook vervalsingen.
Wanneer Fabian ongewild bij deze zaak betrokken raakt, blijkt hij plotseling eveneens een doelwit. De waarheid achter de verdwenen schilderijen en de Hollandse grootmeester dreigt aan het licht te komen. Maar iemand zet alles op alles om die in het duister te houden…

Mijn interesse werd gewekt door "De Vervalste Vermeer," te lezen, en dit boek heeft mijn nieuwsgierigheid alleen maar versterkt.
De auteur heeft een knap staaltje werk geleverd door een constante spanning te handhaven, geholpen door korte hoofdstukken die de lezer in een vlot tempo door het verhaal voeren.
Het feit dat 2023 werd uitgeroepen tot het Vermeerjaar voegt een extra laag toe aan het verhaal.
Het geeft niet alleen een actuele context, maar benadrukt ook de relevantie van Vermeers kunst in het heden.
Wat ik waardeer aan dit boek is de duidelijke opbouw van het verhaal. De auteur heeft kunstig geschakeld tussen het heden en het verleden, waardoor de lezer een diepere waardering krijgt voor Vermeer en zijn tijd. De beeldende taal maakte het voor mij gemakkelijk om me onder te dompelen in de wereld die de auteur heeft gecreëerd.
Hoewel ik dit niet als een typische thriller zou classificeren, heeft het verhaal zeker spannende elementen die mijn nieuwsgierigheid vasthielden.
De verhaallijnen zijn op een ingenieuze manier met elkaar verweven en komen verrassend samen. Wat het nog intrigerender maakte, was mijn voortdurende vreemde gevoel bij het personage Yvette. Nooit had ik gedacht dat ze zo'n rol zou spelen in het uiteindelijke plot. Het was een aangename verrassing die het verhaal extra diepgang gaf.
Al met al ben ik onder de indruk van dit boek en kijk ik uit naar meer werken van deze auteur. Ik ben officieel fan geworden. De manier waarop de auteur geschiedenis, kunst en spanning combineert, maakt dit boek een must-read voor liefhebbers van intelligente en boeiende verhalen. Ik kan niet wachten om te zien wat de toekomstige creaties van deze auteur te bieden hebben.

Meer recensies van KarenSteyaert