Wow, wat een thriller!

Karin Bisschops 06 juli 2024
Ilse Ruijters is een Nederlandse schrijfster. Haar debuut De onderkant van de sneeuw won de Hebban Thriller Debuutprijs 2015. In hetzelfde jaar won ze de publieksprijs Flevolandse Zakenvrouw van het Jaar. Verschillende prijzen volgden zoals bijvoorbeeld in 2021 waarin ze de MAX Zilveren Vleermuis 2021 won met haar thriller Minnaar. Help me is haar vijfde boek en om de lezers mee te nemen in haar schrijfproces maakte ze de Ilse Ruijters Podcast.

In Help me draait het om Roosmarijn Weymer. Zij is naast moeder ook advocate. Haar specialisme is psychiatrisch patiëntenrecht. Bij een benzinestation staat ze na het toiletbezoek haar handen te wassen wanneer er een jonge vrouw uit een van de hokjes komt. Haar blik straalt doodsangst uit. Ze stopt een stukje wc-papier in de hand van Roosmarijn waarop Help me staat. Even staat Roosmarijn in twijfel: helpen of niet? Haar beslissing heeft grote gevolgen. Ze komt terecht in een web van intriges en de vraag wie ze nu eigenlijk aan het helpen is, wordt steeds duidelijker.

Wat een mooie cover heeft Help me. Deze thriller zal beslist schitteren in een boekhandel en uitnodigen om te worden opgepakt. De hoofdrol is weggelegd voor Roosmarijn en Ruijters laat dit personage tot leven komen. De lezer volgt vanaf de eerste letter het leven van Roosmarijn, haar beslissingen, haar twijfels en haar doorzettingsvermogen. Ze is een sterke en slimme vrouw en roept een grote mate van sympathie op. Direct vanaf het begin wordt de lezer in het verhaal gezogen. De unheimische sfeer druipt van de pagina’s af en door de korte hoofdstukken is het onmogelijk om niet verder te lezen. Tussendoor staan cursieve stukken tekst die de spanning verhogen. De spanning die nergens inzakt en steeds opnieuw zorgt voor groot leesplezier.

De schrijfstijl van Ilse Ruijters is vlot en het verhaal blijft intrigerend, vol verrassingen en plotwendingen met een einde dat echt nagelbijtend is. Help me is uitermate geschikt om te worden verfilmd. Het zware onderwerp postnatale psychose wordt niet uit de weg gegaan door Ruijters. Dit wordt duidelijk in beeld gebracht. Wat betekent het om hieraan te lijden en hoe ga je hier mee om?

Help me is een psychologische thriller die het etiket must-read dubbel en dwars verdient. Ilse Ruijters laat wederom zien dat ze een van de beste Nederlandse schrijfster is.

Deze recensie verscheen eerder op www.vrouwenthrillers.nl

Meer recensies van Karin Bisschops