Poëtische ode

karin de graaf 05 september 2023
Dit boek is als ware een ode voor de blinde Friese dichter blindeman (Tsjêbbe Hettinga). Over hoe Hannah die schilderijen restaureert een poëtische band voelt met deze dichter. Ze voelt zoveel empathie en bewondering voor deze man dat Ze zich echt in deze dichter weet te verplaatsen en hem zelfs op zoekt. Ik vraag mij af hoeveel is fictie? Deze dichter heeft echt bestaan? Zijn dit de eigen ervaringen van de schrijver of misschien een gekoesterde idee van een ontmoeting. Het verhaal is beslist geen zware kost. Ondanks dat blind worden voor de meesten als een ware nachtmerrie moet aanvoelen. Het is liefdevol empatisch en gericht op het positieve, het mooie.. als een poëtische ode. Prima boek maar ik lees liever een goede thriller.

Meer recensies van karin de graaf