Geschonden vertrouwen.

Karin K. 14 mei 2023
Karin Thomas heeft al aardig wat boeken op haar naam staan maar De Plicht is voor mij het eerste boek van haar dat ik lees. Ik mocht het lezen voor de Kort Geding leesclub van Thrillerlezers!

Jef is een advocaat bij een klein advocatenkantoor. Hij en zijn zwangere vrouw Eva vertrekken naar een prachtige villa in een nieuwbouwwijk in Lelystad. Een buitenkansje waar ze dolgelukkig mee zijn. Jef heeft een lastige strafzaak onderhanden gekregen, namelijk de verdediging van topcrimineel Herman H. Het is een zaak die al zijn tijd opslokt en daardoor is Jef niet vaak thuis om zijn zwangere Eva bij te staan. Hij is dan ook erg blij dat zijn vrouw een innige vriendschap sluit met hun uitbundige overbuurvrouw Ellen, die tevens aanbied om bij te springen als hun baby geboren is. Eva vertrouwd blindelings op Ellen, maar is zij wel de betrouwbare persoon waar Eva haar voor houdt? Niets is wat het lijkt en wat volgt is een waar een kat-en-muisspel.

De Plicht is een boek over misbruik, geschonden vertrouwen, verraad en misdaad en de keuzes die je in het leven moet maken. Zowel de goede als de slechte keuzes en zowel de keuzes uit vrije wil als die waartoe je wordt gedwongen.

Karin Thomas heeft een vlotte en plezierig manier van schrijven die werkelijk wegleest als een sneltrein. Na een korte proloog die begint met een scène over topcrimineel Herman H. gaat het boek vrij rustig verder met het leven van Jef en zijn zwangere Eva. Ze staan op het punt te verhuizen van hartje Amsterdam naar een luxe villa in een rustige nieuwbouwwijk van Lelystad. Als ze daar eenmaal net wonen groeit er al snel een innige vriendschap tussen Eva en haar uitbundige overbuurvrouw Ellen. Jef stort zich ondertussen volledig op de verdediging van topcrimineel Herman H. en is steeds minder vaak thuis.

Deze vier personen zijn ook meteen de belangrijkste hoofdpersonages van het verhaal en hun onderlinge interactie is boeiend. Zo is daar een topcrimineel met narcistische soms ronduit psychopathische trekjes, een pas beginnende en overmoedige advocaat, een zwangere naïeveling met oogkleppen voor en een opdringerige alsmaar doorratelende overbuurvrouw. Het kan niet anders of daar zit een leuk verhaal in. Bovendien is het geschreven in de ik-vorm en bezien vanuit meerdere personen, waardoor het allemaal nog persoonlijker wordt en je je als lezer er nog meer bij betrokken voelt.

Vanaf de tweede helft van het boek komt er meer vaart in de ontwikkelingen en ook meer spanning in het verhaal. Herman H. laat steeds vaker zijn ware aard zien en ook de onderlinge verhoudingen worden meer zichtbaar. Onduidelijk is dan nog wie er echt te vertrouwen is en wie er een dubbele agenda heeft, maar aan het einde valt alles keurig op zijn plek en worden alle verschillende eindjes netjes aan elkaar geknoopt.
Een mooi en afgerond einde. Al was een deel niet echt een verrassing voor mij, toch bleef er nog een leuke kleine twist over! Een leuk boek dat voor mij persoonlijk nog iets donkerder had gemogen en ook hadden de 4 dragende hoofdpersonages voor mij nog net iets meer diepgang mogen hebben. Ik houd zelf erg van psychologische thrillers met een flinke dosis onderhuidse spanning, maar dat is uiteraard heel persoonlijk.
Ik denk dat veel lezers dit een uitermate prettig verhaal zullen vinden want het leest echt heerlijk weg en ik denk dat het ook echt iets is voor degene die erg van de zogenaamde ‘vrouwenthrillers’ houdt. Bovendien lijkt het me een heerlijk vakantieboek!

Ik geef het 3,5 ster.

Meer recensies van Karin K.