Gruwelijk goed!

Karin K. 04 april 2024
Ik mocht het boek De Valhallamoorden van Alexander Olbrechts lezen voor de leesclub van Thrillerlezers!

‘Gevangen in de hel is er geen ontkomen aan de duivel.’

Hier keek ik al lang naar uit! Eerder las ik al De Heraklesmoorden, de eerste uit de Mythosmoorden-reeks rond de inspecteur Rudi Smeets, en die was mij zeer goed bevallen. Bovendien eindigde het met een cliff-hangertje die mij bijzonder nieuwsgierig maakte naar het verloop in dit 2e deel.

Wow, wat een boek. Ik kan niet anders zeggen. Ik moest weliswaar even aan de 1e blz. wennen, het start nou eenmaal niet met de meest aimabele persoon, maar eenmaal ietsje verder leest het werkelijk in sneltrein vaart weg.

Er zijn een paar verhaallijnen die naast elkaar lopen, en pas op het einde zie je het grote geheel. Dit alles wordt vermengd met de Noordse Mythen waarvan telkens een kleine stukjes wordt verteld. De spanning en de gruwel wordt langzaam opgevoerd, bij het ontvangst van het 2e ‘pakketje’ moet ik zelfs nog best wel lachen (‘spoor ik wel?’… dacht ik nog), maar het is enkel de opmaat naar meer, meer, meer..
Sommige passages zijn dan ook écht gruwelijk, misschien zelfs een beetje té voor mij en neem van mij aan dat ik hierbij niet luid heb zitten lachen, maar toch blijf je almaar doorlezen. Door de manier van schrijven, want die is mooi, beeldend en op de één of andere manier toch ook respectvol en invoelend, blijft het geheel namelijk (goed) verteerbaar. Misschien is het wel heftig voor de heel gevoelige zieltjes, maar gewoon net als ik even een paar keer extra slikken en je kan weer door. Je gaat ook door, want je wilt het einde weten!

Het plot zit erg goed in elkaar. Het is heerlijk spannend en heeft ook heerlijk cynische stukjes over de relatie van Odette en Rudi Smeets. Samen voor mij een perfecte combinatie. En zelfs wanneer ik met het dichtslaan van het boek verzucht ‘zo hee, ik moet even bijkomen…’, kan ik gewoon niet wachten tot het volgende deel uit de Heraklesmoorden.
Inmiddels weet ik op welke mythe en sagen dat gebaseerd zal zijn, dus ik verheug me er nu al op.

Ik heb weer gegruweld en genoten van dit 2e deel en geef het 4,5 ster!

Meer recensies van Karin K.