Lezersrecensie
Heerlijke combi van kleurrijke personages, geweld en humor!
Dit verhaal van Rapsodie in zwart kwam al eerder uit onder de titel Blauwe Bonen.
Het is het verhaal van de gewetenloze huurmoordenaar Frits, alias de Crooner.
Hij geniet van zijn werk, stelt geen vragen, en laat nimmer sporen na. Totdat hij bij zijn laatste opdracht van crimineel Stolten een foutje maakt, en daarmee zelf bovenaan de hitlijst van een andere gewetenloze huurmoordenaar beland, ene Prikker genaamd.
Om het tij te keren bedenkt De Crooner een simpel plan dat in wezen niet fout kan gaan... hij ontvoerd Merel, de beeldschone dochter van zijn gangsterbaas. Maar al snel blijkt dit zijn tweede fout te zijn. Merel is lief, ontwapenend en heel erg jong. Een makkelijke gijzelaar, zo lijkt het tenminste, en De Crooner heeft moeite zijn professionele harde objectiviteit te bewaren. Hoe langer hij in haar aanwezigheid vertoefd, hoe meer hij zich tot de beeldschone dame voelt aangetrokken en hoe meer hij haar daarvoor straft. Het psychologische kat en muis spel kan beginnen…
Het verhaal is geschreven in de ik-vorm, bezien vanuit de ogen van De Crooner. Deze Crooner wordt door Merel geconfronteerd met zichzelf. Plotseling verschijnt daar een klein zacht plekje in het geharde staal van zijn zorgvuldig aangelegde harde schil. Voortdurend ligt hij met zichzelf overhoop, iets dat nog eens extra wordt gevoed door de pittige discussies die hij voert met Merel. Naarmate ze langer in elkaars aanwezigheid vertoeven, hoe meer het overwicht tussen hen komt te verschuiven.
Terrence zijn manier van schrijven is enerzijds rauw en cynisch, maar tegelijk ook beeldend en vol met mooie zinnen en cynische humor. Hij heeft een paar prachtige kleurrijke personages bedacht die je als lezer blijven boeien. Een werveling van acties voeren je gestaag richting climax.
Ik herlees deze herwerkte versie van Blauwe Bonen, en ben dus al op de hoogte van de twists en de clou, en toch is het weer genieten. Het doet denken aan de gewelddadigheid van Quentin Tarantino met het absurde, en het tot mislukking gedoemde, van de Gebroeders Coen.
Ik geef het, net als ik al eerder deed bij Blauwe Bonen, wederom 4,5 ster.
Het is het verhaal van de gewetenloze huurmoordenaar Frits, alias de Crooner.
Hij geniet van zijn werk, stelt geen vragen, en laat nimmer sporen na. Totdat hij bij zijn laatste opdracht van crimineel Stolten een foutje maakt, en daarmee zelf bovenaan de hitlijst van een andere gewetenloze huurmoordenaar beland, ene Prikker genaamd.
Om het tij te keren bedenkt De Crooner een simpel plan dat in wezen niet fout kan gaan... hij ontvoerd Merel, de beeldschone dochter van zijn gangsterbaas. Maar al snel blijkt dit zijn tweede fout te zijn. Merel is lief, ontwapenend en heel erg jong. Een makkelijke gijzelaar, zo lijkt het tenminste, en De Crooner heeft moeite zijn professionele harde objectiviteit te bewaren. Hoe langer hij in haar aanwezigheid vertoefd, hoe meer hij zich tot de beeldschone dame voelt aangetrokken en hoe meer hij haar daarvoor straft. Het psychologische kat en muis spel kan beginnen…
Het verhaal is geschreven in de ik-vorm, bezien vanuit de ogen van De Crooner. Deze Crooner wordt door Merel geconfronteerd met zichzelf. Plotseling verschijnt daar een klein zacht plekje in het geharde staal van zijn zorgvuldig aangelegde harde schil. Voortdurend ligt hij met zichzelf overhoop, iets dat nog eens extra wordt gevoed door de pittige discussies die hij voert met Merel. Naarmate ze langer in elkaars aanwezigheid vertoeven, hoe meer het overwicht tussen hen komt te verschuiven.
Terrence zijn manier van schrijven is enerzijds rauw en cynisch, maar tegelijk ook beeldend en vol met mooie zinnen en cynische humor. Hij heeft een paar prachtige kleurrijke personages bedacht die je als lezer blijven boeien. Een werveling van acties voeren je gestaag richting climax.
Ik herlees deze herwerkte versie van Blauwe Bonen, en ben dus al op de hoogte van de twists en de clou, en toch is het weer genieten. Het doet denken aan de gewelddadigheid van Quentin Tarantino met het absurde, en het tot mislukking gedoemde, van de Gebroeders Coen.
Ik geef het, net als ik al eerder deed bij Blauwe Bonen, wederom 4,5 ster.
2
Reageer op deze recensie