De spionne van Manhatten

Karin Kempenk 11 juli 2024
Via Koksboekcentrum en uitgever Mozaïek kreeg ik de mogelijkheid om “De spionne van Manhattan” van Roberta Rich te lezen. De schitterende cover, met een jonge vrouw in een rode jas die uitkijkt over het water naar de skyline van New York, in combinatie met de titel, was voor mij de trigger om me aan te melden voor het reviewteam.

Ginny, die als 5-jarig meisje een aanval van Kozakken op hun Russische dorp overleeft, ziet haar broertje de aanval niet overleven en haar zus wordt nooit gevonden. Samen met haar ouders vlucht ze uit Rusland naar Amerika. De 19-jarige, ambitieuze, doortastende en pientere Ginny werkt als sigarettenmeisje in een nachtclub. Wanneer ze een Kozak tegenkomt die betrokken was bij de aanval op hun dorp, is ze vastbesloten wraak te nemen. Een vaste klant, Van de Zalm, op wie Ginny heimelijk verliefd is, is ook op zoek naar deze man. Samen slaan ze de handen ineen. Als een echte spionne gaat Ginny op onderzoek uit. Lukt het Ginny om de Kozak te vinden en wraak te nemen?

Ondanks de vele Jiddische woorden als ‘schnoz’, ‘pogrom’ en ‘schmaltz’ heeft deze auteur een vlotte en spannende roman neergezet. Vooral in het begin kunnen de moeilijke en Jiddische woorden verwarrend zijn, maar naarmate het boek vordert, raak je gewend aan deze schrijfstijl. Tijdens het lezen wil je weten hoe het Ginny zal vergaan, en de schrijfster weet je mee te trekken in het verhaal. Dit zorgde ervoor dat het boek in no time uit was. Kortom, een spannende roman met een goed verhaal die je niet snel weglegt.

Meer recensies van Karin Kempenk