Verkeerde keuzes?

Karin Kempenk 22 mei 2024
“Geen weg terug” is het tweede boek van de Nederlandse schrijfster Marie-José Verweij. Het verhaal begint wanneer Walter Mila, het 2-jarige dochtertje van Cynthia en Pascal, slapend in de poppenhoek ziet liggen. Hij neemt een drastische beslissing en neemt haar mee naar huis. Mila beland door verkeerde keuzes bij de impulsieve Iris, die kampt met psychologische problemen, in haar camper. De vraag is: zal Mila weer veilig thuiskomen?
In het begin is het niet duidelijk hoe de verschillende personages met elkaar verbonden zijn, maar uiteindelijk vallen de puzzelstukjes op hun plek. Het boek heeft korte hoofdstukken die vanuit het perspectief van verschillende hoofdpersonen zijn geschreven, waar door er een lekkere vaart in het verhaal zit. De spanning wordt goed opgebouwd door onverwachte gebeurtenissen en het verrassende einde.
De personages, Cynthia, Walter, Iris en Michael worden goed uitgewerkt. Je leert ze stuk voor stuk kennen en leest ook hun beweegredenen. Het personage Pascal wordt in mijn ogen wat onderbelicht.
Het verhaal bevat een opvallend toeval van omstandigheden. Hoe groot is de kans dat een leerkracht een leerling ontvoerd en dat die leerling vervolgens terecht komt bij een vrouw als Iris. Het verhaal weet mij om deze reden niet te pakken, ondanks de fijne schrijfstijl en de plottwist.

Meer recensies van Karin Kempenk