Familiegeheimen en spionage

Karin Kempenk 05 juni 2024
“Het Boekwinkelcomplot” is het tweede boek van schrijfster Louise Fein, die eerder debuteerde met “De dochter van de Nazi”. In dit tweede boek neemt Fein ons mee naar Londen in 1962, een tijd waarin politieke spanningen van de Koude Oorlog en nucleaire dreiging centraal staan.

Hoofdpersonage Celia Duchesne werkt in een antieke boekwinkel en droomt van een carrière bij de BBC. Wanneer de winkel wordt overgenomen door een Amerikaanse vrouw, krijgt Celia meer verantwoordelijkheden en de kans om haar droom waar te maken. Op een dag ontmoet ze de knappe Amerikaan Septimus, die nieuwe gevoelens bij Celia oproept. Samen met haar vriendin ontdekt Celia een groot familiegeheim dat haar wereld op zijn kop zet.

Het boek is opgedeeld in verschillende delen, waarbij elk deel begint met een hoofdstuk van Jeannie, waarin we teruggaan naar het verleden. De andere hoofdstukken worden verteld vanuit het perspectief van Celia en Septimus. De personages zijn goed uitgewerkt en nemen je mee in hun belevingswereld. Ook de overige personages krijgen voldoende diepgang in het verhaal.

Het boek leest prettig en de beeldende beschrijvingen zorgen voor een levendig beeld van de omgeving en de personages. In enkele passages ligt de focus meer op feiten, deze stukken voelen hierdoor zakelijker en afstandelijker aan. Toch weet Fein in dit boek dialogen, beeldende beschrijvingen en feitelijke stukken moeiteloos te combineren, waardoor het een variërend geheel wordt.

Kortom, “Het Boekwinkelcomplot” is een prachtig verhaal waarin familiebanden, vertrouwen, vrouwenrechten, spionage, liefde en vriendschap centraal staan. Als deze thema’s je aanspreken, is dit boek zeker een aanrader.

Meer recensies van Karin Kempenk