Hoop doet leven

Karin Kempenk 19 mei 2024
“Hildes Droom” is het openingsboek in de Café Engel-serie, geschreven door Marie Lamballe. Marie Lamballe is een pseudoniem van Hilke Sellnick, die onder verschillende pseudoniemen al meerdere bestsellers heeft gepubliceerd. Dit is mijn eerste kennismaking met deze auteur, en ik ben van plan om zeker meer van haar werk te lezen.
Het verhaal neemt ons mee naar het laatste oorlogsjaar, 1945, in Duitsland. Het boek vertelt het verhaal van Hilde, Louisa, de Joodse Julia, Jean-Jacques en Heinz. Elk personage beleeft op zijn eigen manier het laatste oorlogsjaar. Het is een verhaal over overleven, verlies, hoop en liefde, waarbij Café Engel fungeert als het kloppende hart waar alles samenkomt.
Vanwege de vele personages die in dit boek voorkomen, is het vooral in het begin goed opletten. Dit betekent dat het even kan duren voordat je echt in het verhaal zit. Maar eenmaal ondergedompeld in het verhaal, is het puur genieten en trekt Marie Lamballe je mee in de belevingswereld van de personages. Ondanks dat het boek geen verrassende plotwendingen kent en enigszins voorspelbaar is, blijf je lezen.
Het is prachtig hoe dit boek het perspectief van de Duitse burgers weergeeft: de ontberingen, de onzekerheden, het gevaar en de hoop. Maar ook de saamhorigheid, behulpzaamheid en liefde.

Meer recensies van Karin Kempenk