De weg terug

Karin van der Lee 05 oktober 2024
‘De weg terug' is een roman die mij onmiddellijk meesleepte en waarin ik zowel de hoofdpersonages als de bijpersonages goed heb leren kennen. Soms wisselen de perspectieven onverwachts af, waardoor je denkt dat het verhaal nog steeds over hetzelfde personage gaat, terwijl het tussendoor over iemand anders gaat. Ondanks dit punt is de manier waarop het verleden en het heden verweven zijn, bewonderenswaardig. Sonja Kemp heeft mij met haar debuut weten mee te slepen in zowel de herinneringen aan familie- en vriendschapsbanden uit het verleden als in de emotionele wendingen die An (Antonia) in haar volwassen leven tegenkomt. Er zijn momenten van intense emotie, vooral wanneer de pijn en moeilijkheden van de hoofdpersonages naar voren komen.

Al met al is ‘De weg terug' een meeslepend en aangrijpend verhaal. Het verhaal groeit naarmate het vordert en het heeft mij geraakt, vooral door de persoonlijke worstelingen van de hoofdpersonages en een aantal bijpersonages. Een hartverscheurend verhaal dat je aan het denken zet over vriendschappen, liefde en de keuzes die het leven ons dwingt te maken.

Ik ben nu al benieuwd naar Sonja Kemp haar volgende verhalen.

Meer recensies van Karin van der Lee