St Michael's Mount

Karin van der Lee 15 oktober 2024
Afgelopen week heb ik St Michael's Mount, het eerste deel van de Cornwall-serie van Esther Stui, gelezen, en hieronder delen jullie mijn ervaringen.

Iselle wordt door haar tante Amelia gevraagd om een maand op haar boekwinkel te passen in het prachtige Cornwall, zodat ze op vakantie kan. Amelia is haar enige familielid en ze hebben een warme band. Iselle zegt niet gelijk ja, dit omdat ze als professioneel duiker altijd onderweg is maar ze denkt aan het prachtige zicht op St Michael's Mount in Cornwall en neemt het besluit dat ze als zzp'er ook haar werk vanaf andere plekken kan uitvoeren, dus ook vanaf een boekwinkel.

Het verhaal begint wanneer Iselle, na zestien jaar, weer terugkeert naar Cornwall. Waar ze gelijk op weg gaat naar haar geliefde kasteel om deze te gaan bezoeken. Daar beneden aangekomen ziet ze een spannende confrontatie tussen een vader en zijn dochter en springt tussenbeide. Later bleek de vader Nicholas Trevelyan te zijn, de man op wie Iselle als tiener smoorverliefd was. Hoe is het mogelijk dat ze hem niet heeft herkend? En waarom is hij zo’n strenge vader geworden?

De lezers van Esther Stui haar boeken weten, en zo ervaar ik het ook, dat Stui haar verhaal erg warm en liefdevol schrijft, alles goed uitpluist tot in de kleinste details en dit mooi overbrengt en dat is fijn want daarom komt het zeer beeldend over. Ditmaal ervaar ik vooral in het begin van het verhaal dat het overmatig gedetailleerd is. Voor mij was het te veel zodat het op sommige momenten te langdradig wordt en het gaat irriteren en dat is jammer. Even later zit ik relaxter in het verhaal en heb ervan genoten. Je voelt dat Iselle in Cornwall in een warm bad is terechtgekomen. Alle medepersonages zijn goed omschreven, vooral de kinderen van Nicholas, Kyle en Skye. Kyle vlucht vaak in zijn vrije tijd naar de boekwinkel om daar in de boeken te duiken en Iselle krijgt al snel een band met hem. Hij kan zijn verhaal bij haar kwijt en Skye leert ze ook al snel kennen. Skye is een lieverd en eigenlijk lijken ze wel erg op elkaar met hun mooie rode lange haren. Thema's zoals vertrouwen herwinnen, liefde toelaten en het belang van familie en vrienden komen mooi naar voren, en als lezer leef je echt mee met de personages. Al met al is het een zachtaardige feelgood-roman, en ik ben benieuwd naar het tweede deel van deze serie.

3,5 ster.

Bedankt voor het recensie-exemplaar, Esther Stui.

Meer recensies van Karin van der Lee