een fantasierijke wereld!

Karin van Veldhoven 19 april 2024 Auteur
Het boek van Jakim vertelt ons het verhaal van Cara en Terran. Voordat je weet wat Xullux betekent, dompel je jezelf onder in een wereld van vuurdraken, Vayries, Trogres, en de Demontator en ontelbaar magische wezens en vervoersmiddelen.

Jakim beschikt over een grenzeloze fantasie! Het boek leest fijn en vlot. Het is knap gedaan: de fantasywereld schrijven door de bril van een meisje van dertien en haar knuffelbeer. De onbezonnenheid en niet-begrijpen hoe ze een portaal moet vinden in een bibliotheek waar zoveel boeken staan dat het haar duizelt.

Ik leef met ze mee en ga op reis door het heelal die begint op Aarde, de Neutrale Zone.
Cara is een wees, woont in een kindertehuis en mist haar moeder die jaren geleden is verdwenen. Ze wordt geterroriseerd door een schim die macht over haar probeert te krijgen in haar dromen. Als haar knuffelbeer Terran wakker wordt en gaat praten, krijgt het verhaal dynamiek en spanning. De twee zijn onafscheidelijk.

Cara is een pienter grietje en beschikt over ezomytiek, maar zelf heeft ze het nog niet door. Hierdoor komt ze in hachelijke situaties terecht. Terran wil haar behoeden voor gevaar, maar met zijn eigen-wijze karakter volgt hij haar op haar reis. Hij kan niet anders. Hun conversaties zijn vermakelijk en zoals Terran zei: we komen telkens in de ellende terecht.

Zo ook de ontmoeting met de Demontator die gevangen is gezet door sferoïden. Cara gaat een verdoemd verbond aan met de Demonenkoning. Zij laat hem vrij in ruil voor haar moeder die als een levende batterij wordt gebruikt door de Demontator. Gevolgen voor het heelal blijven niet uit.

In de loop van het boek ontwikkelt Cara zich stap voor stap, net als in het echte leven. Ze ontdekt wie haar vader is. Hoewel ze niet blij is met de ontdekking biedt het haar wel een schat aan mogelijkheden! Of ze dat ook zo gaat zien, weten we niet. Dat ze het er moeilijk mee heeft, is overduidelijk en te begrijpen.

Het einde van dit boek explodeert en je wordt teruggeworpen in de realiteit van jouw dagelijks leven. Helaas, het boek is uit. Gelukkig bestaat er zoiets als een epiloog: de belofte van een nieuw avontuur gloort aan de horizon!

Meer recensies van Karin van Veldhoven