Zinderend

Karin69 31 januari 2023
De dertigjarige Lena ia evenals haar moeder bipolair. Ze verwaarloost zichzelf, voelt zich minderwaardig en heeft vaak moeite met het leven. Veerle, Lena's buurvrouw, lijkt alles mee te hebben: haar uiterlijk, haar leuke baan en haar prachtig ingerichte huis. Als Veerle in opdracht van het modehuis waarvoor ze werkt drie maanden naar Buenos Aires vertrekt, vraagt ze Lena om op haar kat Dali te passen. Met het overhandigen van haar huissleutel geeft ze Lena niet alleen de toegang tot haar huis, maar ook tot haar leven. Voor beide vrouwen heeft dit desastreuze gevolgen. Flaptekst van Onder jouw huid Margareth Hillebrandt.

Met veel enthousiasme begon ik aan onder jouw huid van Margareth Hillebrandt.
Eerder heb ik haar boek de Dames op de Herengracht mogen lezen en beoordelen.
Mijn gretigheid is niet teleurgesteld.
Een boek om in te verdwijnen. Lena gaat leven doordat deze personage in de ik vorm geschreven is. Mooi en pakkend geschreven in een vlotte hedendaagse schrijfstijl. Een boek dat onderhuids zindert.

Als lezer volg je Lena als tiener, 20 en tenslotte als 30 jarige. Zo wordt duidelijk dat Lena als 4 jarige haar vader verliest. Vanaf dat moment is Lena ervan overtuigd dat zij de dood op haar omgeving afroept. Opgroeien doet ze bij haar bipolaire moeder die soms dagen niet uit bed komt.
Lena wordt een einzelgänger tegen wil en dank.
De tweede hoofdpersoon die in zij vorm wordt verteld is Veerle, de buurvrouw, die alles lijkt mee te hebben.

"De vrouw voor het raam, mijn buurvrouw, lijkt me vreemd genoeg te beschouwen als een vriendin. Haar vrolijkheid en schoonheid stralen een beetje af op mij. Toch is mijn gevoel dubbel. In mijn hoofd heerst een strijd tussen jaloezie en een minuscuul sprankje blijheid. De jaloezie lijkt te winnen. Ik zou zo graag willen zijn zoals zij, maar ik heb geen idee hoe dat moet".

Wanneer Veerle vraagt aan Lena om voor drie maanden op haar huis en Dali de kat te passen...ontspruit er langzaam maar zeker een bizarre situatie.

" weer vraag ik me af of dat écht is wat ik wil: helemaal Veerle worden? Dan moet ik veel meer in haar levensverhaal verdiepen. Gaat me dat wel lukken in die korte tijd?"

De tijdlijn van Lena wordt goed aangeven in diverse hoofdstukken. Door de huidige tijdlijn af te wisselen met flashbacks krijgt de lezer een goed beeld. Zo ook van Veerle, die ook een achtergrond heeft.

Onder jouw huid is een mustread die ik met plezier heb gelezen.

Meer recensies van Karin69