Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Waardeloze levens, poëtisch gedumpt in een bodemloze put

Karla De Greeve 09 mei 2020 Hebban Recensent

De ontwrichtende effecten van de Libanese burgeroorlog spelen een prominente rol in het werk van de Libanese schrijfster Hoda Barakat (1952). Brieven in de nacht, uit het Arabisch vertaald door Djûke Poppinga, biedt een fragmentarische inkijk in de levens van vijf vluchtelingen. Ze schrijven brieven die nooit arriveren bij degenen tot wie ze gericht zijn. De anonieme mannen en vrouwen kennen elkaar niet, maar de auteur verweeft hun verloren schrijfsels knap tot een samenhangend geheel, vol prachtige beeldenrijke zinnen.

‘Intimiteit is een valkuil. En dan bedoel ik een valkuil in de letterlijke betekenis van het woord. Volgens het woordenboek een diep, duister gat in de grond.’

De eerste briefschrijver werd als kind door zijn moeder ‘als een vuilniszak in de trein gedumpt’ naar de grote stad. ‘De trein denderde voort in de schemering, als een eindeloze tunnel. Die schemering is altijd in mijn hoofd blijven hangen, welk uur van de dag het ook is.’ Hij ontwikkelt een haat tegenover zijn moeder, die niets meer van zich heeft laten horen. Als ze overlijdt, krijgt hij een telefoontje van een broer en kan er in zijn verbittering niets anders vanaf dan een cynisch geformuleerd ‘gecondoleerd’. Hij worstelt met nachtmerries over zijn geboortedorp.

‘Steeds wanneer ik lees over iemands dierbare herinneringen aan zijn kindertijd, over wat de zoete onschuld aan intimiteit en weemoed in de ziel achterlaat, raak ik in verwarring. Dan vullen mijn neusgaten zich met de stank van modder en mest en worden mijn ogen bedekt door dikke stofwolken, vermengd met kleverige pus.’

Zoals de trein der duisternis over deze verloren ziel neerdaalde, is er iets gelijkaardigs aan de hand met de tweede briefschrijver, een oudere vrouw die haar jeugdvriend hoopt terug te zien. Ze klaagt  over de ketenen van haar vrouwenleven en hoe ze zich bevrijd voelde na de dood van haar vader, die haar liet ‘verdrinken in een bodemloze put’. Ook zij heeft het over een trein waarin ze tegen haar zin ‘was voortgegleden over de rails van de deugdzaamheid, in de wagon van het fatsoen.’

De derde briefschrijver wordt gekweld door nachtmerries over folteringen en donkere afgronden. Het slachtoffer is hier tot beul getransformeerd, angst heeft zijn mededogen weggevaagd.

‘Het is alsof ik de angst voor mijn beulen met de angst voor mijn slachtoffers samenbreng in één enorm lichaam, dat steeds groter wordt en steeds verder opzwelt door alles te verzwelgen wat er op zijn pad komt.’

Bij de vierde en vijfde brief is de formule gekend. De eenzame nachtelijke briefschrijvers mijmeren allemaal achter een raam, de blik gericht op de leegte van de duistere nacht. Ze verzetten zich tegen de slaap, waarin ze worden achtervolgd door nachtmerries en afgronden. Ze halen herinneringen en hersenspinsels door elkaar, vervreemd van zichzelf en exploderen van woede over hun verleden, waarbij vooral de wrede, onverschillige moeders het moeten ontgelden.

‘Soms voel ik me als een mannetjeshyena, die door zijn moeder, ik bedoel dus door het leven, is verstoten en door geen enkele roedel meer wordt geaccepteerd.’

De resten van deze vijf verloren zielen komen op het vliegveld  samen in een ‘niemandsland, tussen de mensen die aankomen en de mensen die vertrekken.’

In het tweede deel dienen de geadresseerden, die weliswaar geen brief ontvangen hebben, de briefschrijvers van antwoord, als een soort van echo. Een minder poëtische, nuchtere toon en clichématige vooroordelen over ‘die vreemde volken’ verzwakken de ongrijpbaarheid. De epiloog rondt het totaalplaatje mooi af, een postbode reflecteert over ‘brieven die niet op hun bestemming aankomen, zoals de dode bladeren zich ophopen op de hoeken van de lege straten.’ 

Brieven in de nacht leest als een expressieve aanklacht tegen een God die bepaalde mensen ‘net als giftige insecten en ongedierte voor niets geschapen heeft’, verschoppelingen die een zinloze lijdensweg doormaken en voor niemand onmisbaar zijn. Een onwezenlijke leeservaring want ‘wat weten wij van de mensen die burgeroorlogen, geweld, verwoesting, verlies, desillusie hebben meegemaakt en ongetwijfeld afschuwelijke angsten hebben doorstaan.’  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Karla De Greeve

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur