Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De gekke gokker, of een duizelingwekkend roulette spel

Karla De Greeve 22 juli 2020 Hebban Recensent

Het einde van de eenzaamheid betekende in 2016 de internationale doorbraak voor de Duitse auteur Benedict Wells. Op het geniale af is niet zijn langverwachte nieuwe roman, maar een vertaling door Gerda Baardman van Fast Genial (2011).

New Jersey 2005. Francis Dean woont in een aftands trailerpark bij zijn moeder, die nooit uit 'de Bermudadriehoek van mannen, bipolariteit en ziekenhuisopnames weg lijkt te kunnen komen.' Hij vindt zichzelf een mislukkeling en het vertrek van zijn stiefvader heeft dit gevoel alleen maar versterkt. Tijdens een ziekenhuisbezoek maakt hij kennis met Anne-May, die er werd opgenomen na een poging tot zelfdoding. Francis valt als een blok voor dit bloedmooie, wispelturige meisje. Dan verneemt hij dat zijn moeder zich achttien jaar geleden liet bevruchten met zaad afkomstig van een genieënspermabank. Zijn biologische vader is dus een geleerd man, gezegend met een bovengemiddeld IQ. Vastbesloten om die geniale vader te vinden en zijn zelfvertrouwen een ‘boost’ te geven, vertrekt hij op een roadtrip van Oost naar West, vergezeld door Anne-May en Grover, zijn nerdy vriend.

Ter voorbereiding van deze roman doorkruiste Wells maandenlang Amerika. Je merkt aan de sfeerschepping en details dat hij weet waarover hij schrijft, maar toch heeft het allemaal iets tweedehands. De clichés uit Amerikaanse roadmovies stapelen zich op: groezelige motels en hamburgertenten, vervallen plaatsjes, junkfood, bedwelmende gokpaleizen en stripclubs met paaldanseressen. De kleurrijke, maar gekunstelde nevenpersonages lijken geleend uit boeken en films. Als Anne-May haar vingers langs haar ogen laat glijden tijdens een dansje komt de Uma Thurman uit Pulp Fiction in beeld. Ook muziek is alom tegenwoordig, Eminem wordt bijvoorbeeld herhaaldelijk geciteerd als Francis’ rolmodel, omwille van zijn vergelijkbare achtergrond.

Wells vertelt in de derde persoon, vanuit het standpunt van de getormenteerde Francis, die balanceert tussen hoop, berusting, euforie en teleurstelling. Zijn gedachten slingeren als een jojo van glorieuze toekomstdromen naar beklemmende nachtmerries. Wells speelt met contrasten, hanteert krachtige metaforen en doorprikt het hardnekkige vooroordeel dat Duitsers geen humor zouden hebben.

'Francis had altijd het gevoel dat je Grover als een vouwfiets in het midden kon dubbelklappen en dan nog verder opvouwen, totdat hij in een bagagekluis of in een grote la paste.'

Dit in tegenstelling tot de zwaarlijvige ouders van zijn vriend, die 'het lustcentrum van de slaapkamer naar de keuken verplaatst hebben.'

In een terugkerende droom maakt Francis doorlopend winst aan de roulettetafel. Hierin ziet hij een gunstig voorteken, hij is van plan om al zijn geld in te zetten in Las Vegas. Zijn vader moet zien dat deze zoon geen 'loser' is. Een obsessie die twee duizelingwekkende sleutelscènes oplevert. Francis gebruikt de genen van zijn vader als excuus voor zijn eigen slagen of falen en legt zijn lot in handen van externe factoren waar hij geen vat op heeft. Of hij die vader vindt of niet; de hamvraag blijft of deze reis hem zal helpen om zijn leven op de rails te krijgen.

De vader-zoonrelatie en de gewenste invulling van de vaderrol vormen een rood draadje. Hoewel de auteur geen expliciet oordeel velt over de personages, onderschat hij het interpretatievermogen van de lezer door te veel details prijs te geven over de motieven bij hun doen en laten. Problematisch is het ruggengraatloze hoofdpersonage, waarvoor je als lezer moeilijk begrip kan opbrengen. Francis wentelt zich halsstarrig in zelfbeklag en trekt geen lessen uit zijn ervaringen. Of wil de auteur illustreren dat het kansloze jongeren nu eenmaal op die manier vergaat en dat Francis meer gemeen heeft met zijn moeder dan hij beseft?

Op het geniale af toont welke krankzinnige en meedogenloze wendingen je leven neemt als je de onrechtvaardigheid van het toeval vrij spel laat. Als je denkt dat je niets te verliezen hebt, regeert de overmoed. Dan wordt het kop of munt, alles of niets, de keuze tussen de roes van het ultieme goksucces of nietigheid.

'Niemand kende zijn gedachten en herinneringen. Als hij doodging, werden ze vergeten en na nog een paar omwentelingen van de aarde zou het zijn alsof ze nooit hadden bestaan. Alles ging verloren op de tocht door het heelal.'

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Karla De Greeve

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur