Bijzondere familie, bijzondere ballerina

Kate 15 oktober 2024
Ik wist al jaren dat Michaela DePrince een autobiografie had geschreven. Vervolgens las ik begin september dat ze onverwachts, slechts 29 jaar oud, was overleden.

De co-auteur die haar hielp met deze autobiografie, haar adoptie-moeder Elaine, overleed een dag na Michaela. In 2020 was Michaela's adoptie-vader al overleden, tijdens de wereldwijde COVID epidemie.

Uiteraard wilde ik na het onverwachts overlijden van DePrince haar autobiografie direct lezen, maar dat duurde even. Uiteindelijk kreeg ik een Nederlandse vertaling te pakken.

Toen ik deze autobiografie eenmaal in handen had en begon te lezen, bleek het levensverhaal zo boeiend, dat ik het boek in één ruk heb uitgelezen. Het is vlot en boeiend geschreven. Korte hoofdstukken vertellen praktisch chronologisch de belangrijkste hoogte en diepte punten uit het leven van Michaela.

Zelfs als je al in grote lijnen bekend bent met haar levensverhaal, is dit een uitermate aangrijpend boek. Voor velen zal het ook heel inspirerend zijn. Het eindigt ongeveer op het moment dat Michaela 18 jaar is en haar carrière kan starten als ballerina in Europa.

Wat op mij veel indruk maakte, was niet alleen het verhaal van DePrince zelf. Ze licht ook een tipje van de sluier op rond het gezin waarin ze geboren werd en het gezin dat haar later adopteerde en waarin ze opgroeide.

Zowel haar biologische ouders - die ongeveer drie jaar voor haar konden zorgen -, als DePrince's adoptie-ouders, waren heel bijzonder. Erg jammer, dat het boek dat Elaine DePrince schreef, Cry Bloody Murder: A Tale of Tainted Blood (1997), in Nederland vrijwel onbekend is.

Meer recensies van Kate