Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De zwaarte van herinneringen

Katy 11 mei 2018 Hebban Recensent

De Kortrijkse Siel Verhanneman (1989) is één van de vele dichters die via sociale media hun poëzie proberen te verspreiden. Ze deelt zo impressies en herinneringen in versvorm met de wereld. Wat haar echter onderscheidt van de massa is niet alleen het feit dat ze dit op een succesvolle manier doet, maar dat ze ook iets weet los te maken bij de lezer. Dat blijkt uit de vele reacties die ze op haar posts krijgt. Haar eerste bundel Als ik stil ben heb ik een bos in mijn hoofd bracht ze eerst uit in eigen beheer, daarna werd die opgepikt door uitgeverij Manteau. Nu is er een tweede boek: Zo scherp je kon er ook niet geweest zijn. 

Op elke pagina vertelt Verhanneman opnieuw een persoonlijk verhaal. Haar teksten gaan over verlies, gemis en de impact hiervan op een relatie. Althans dat doen ze vermoeden, want er is veel ruimte voor interpretatie. Er worden geen betekenissen aan de lezer opgedrongen en de verzen ontlenen hier een deel van hun kracht aan. Ondanks het feit dat de schrijfster op korte tijd zowel haar vader als haar zus verloor en dit op haar eigen manier aan het papier toevertrouwt, laat ze ruimte voor andere mogelijkheden. Dit neemt niet weg dat Verhanneman tegelijkertijd ook een verhaal probeert te vertellen. Er lijkt een lijn doorheen haar teksten te lopen, ze neemt de toehoorder mee op reis door de emotie die een afscheid te weeg brengt en de weemoed van de herinneringen zonder dat er een echte bestemming wordt bereikt, al is er een mooi eindpunt.

De poëzie van Siel Verhanneman neigt doorheen de bundel vaak naar proza. Het zal dan ook niemand verwonderen dat ze momenteel aan haar romandebuut werkt. Ze  houdt niet van rijm of een opgelegde vorm en schrijft vooral vanuit het hart. Niet alles wat er staat, is in een oogwenk te doorgronden, maar raak is het in elk geval wel. De schrijfster speelt met het cliché van een luide stilte en geeft een stem aan ontstentenis.  

De bundel is voorzien van illustraties door de Brusselse Larissa Viaene. Ze zijn abstract en vormen volgens de achterflap een gevoelsmatige weergave van de teksten. Dit soort illustraties vallen in de smaak of doen dat niet. Viaene speelt in zwart, wit en groen met de beelden die de teksten oproepen en geeft er een eigen draai aan. Het zijn geen letterlijke weergaven. De lezer moet bereid zijn er iets in te zien en mee te gaan in het idee dat de illustratrice net zoals Verhanneman werkt met indrukken, anders bieden de tekeningen geen meerwaarde.  

Zo scherp je kon er ook niet geweest zijn kaart de zwaarte van herinneringen aan zonder op de lezer te drukken. Het leest licht, maar stemt tot nadenken en even stilstaan bij de scherpte van de tekst. Siel Verhanneman geeft zichzelf bloot, zodat anderen zich kunnen herkennen in haar verhaal en ze doet dat met verve.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Katy

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur