Personages met geheimen
De Londense profiler Hazel Kramer zoekt toenadering tot advocaat Julius Bell in verband met een zaak waaraan ze samen met inspecteur Adam Palmer werkt. Ze ziet een aantal gelijkenissen met een misdaad waarvoor een jongeman eerder voor de rechter moest verschijnen. In beide gevallen werd het slachtoffer gevonden onder een laag afval. Terwijl Hazel de dader probeert te doorgronden om hem te kunnen opsporen, vindt er een nieuwe moord plaats en ontdekt ze dat zowel Adam als Julius dingen voor haar verborgen proberen te houden.
'Smit laat op dit vlak wel zien dat ze weet hoe ze gelaagde personages moet creëren die een boeiende combinatie opleveren.' – Recensent Katy
Zonder schuld is de eerste thriller in een reeks rond Hazel Kramer. Het tweede deel, Zonder boete, staat gepland voor het voorjaar van 2023. Auteur Dana Smit is geboren in Haarlem en woont reeds tien jaar in Londen. Ze heeft een achtergrond in de forensische psychologie en werkte zelf voor de politie. Wat betreft setting en de professionele achtergrond van haar hoofdpersonage kon ze dus een beroep doen op haar eigen kennis.
De plot is wat betreft de uitwerking van de misdaad helaas niet de allersterkste, waardoor de spanning nergens echt op kan laaien. De zoektocht naar de dader blijft immers onderbelicht. Er zijn slachtoffers en er zijn verdachten, maar ze hebben geen echte stem in het verhaal. Dit zorgt ervoor dat de uitwerking van de moorden oppervlakkig aanvoelt. De aandacht van de auteur gaat vooral naar de onderlinge relaties tussen Hazel, Adam en Julius. Iedereen heeft iets te verbergen en het is duidelijk dat er iets niet helemaal klopt. Hazel maakt het door haar impulsieve keuzes niet eenvoudig voor zichzelf. Smit laat op dit vlak wel zien dat ze weet hoe ze gelaagde personages moet creëren die een boeiende combinatie opleveren.
Het verhaal wordt zowel vanuit het perspectief van Hazel als Julius verteld. Hierdoor worden er soms enkele gebeurtenissen hernomen om ze vanuit het andere standpunt te belichten. Smit weet dit gelukkig goed te doseren, zodat er niet te vaak het gevoel van herhaling ontstaat en het interessant blijft. Het tempo is aangenaam door de korte hoofdstukken en de onderhoudende vertelstijl. Hier en daar laat Smit zich verleiden tot enkele psychologische clichés, maar de hoofdmoot bestaat uit interessante dialogen en wendingen die ondanks het gebrek aan constante spanning toch de aandacht weten vast te houden.
Hoewel Zonder schuld zeker nog wat schoonheidsfouten bevat en er aan de uitwerking van de misdaad op zich moet worden gewerkt, is het een debuut dat wel de nodige nieuwsgierigheid weet op te wekken. Hazel Kramer heeft potentieel als seriepersonage en Smit heeft alleszins oog voor de tweeslachtigheid van de verhoudingen tussen de personages.
Reageer op deze recensie