Het speciale blok

Ik heb het originele verhaal van de bibliothecaresse van Auschwitz een tijd geleden gelezen en door het al gelezen te hebben en te kijken naar de cover van de graphic novel, wilde ik deze direct kopen en gaan lezen. Ik heb dit ook gedaan. Ik was van het originele boek geraakt en dit had ik terug met de graphic novel.

Het boek vertelt het verhaal over de veertienjarige Dita. Zij wordt door de Duitsers met haar ouders opgepakt en naar de kampen vervoerd. Het langste zit ze in Auschwitz waar ze stiekem als bibliothecaresse tewerkgesteld wordt in het blok waar ze verblijft. Dit is een fijn gegeven voor haar want Dita is dol op lezen. Het enige dat ze moet doen is opletten op ieder moment van de dag want haar job is eigenlijk verb
oden net als de boeken die ze ter beschikking heeft.

De tekeningen in het boek zijn emotioneel. Het doet iets met je als lezers bij het zien ervan. De gruwelijkheden komen beeldend naar voren en maken het allemaal nog diepgaander. Het kleurgebruik is interessant om te zien want hoe hoopvoller een tekening, hoe kleurrijker en hoe mensonwaardiger de tekening is, hoe donkerder het gemaakt is.

Het is fijn om op het einde van de graphic novel side informatie te krijgen die alles meer tot één geheel maakt.

In 1 2 3 is het verhaal uit wat oké is ook omdat het een graphic novel is, maar deze mocht van mij langer zijn want er ontbraken stukken die ik misschien wel belangrijk vond in het origineel en ook in de graphic wilde zien.

Ik kan concluderen dat dit boek gruwelijk is, maar met hoop er veel bereikt kan worden. Daarnaast mogen we niet vergeten dat deze verhalen echt gebeurd zijn en dat deze niet vergeten mogen worden. Binnen x aantal jaar moeten deze nog verteld worden want deze geschiedenis mag nooit verloren gaan.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure