Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een verdienstelijk verhaal

Kees de Bree 25 oktober 2012 Auteur

Het stelen van kunstvoorwerpen, schilderijen en kostbare juwelen uit musea en kunsthallen is een geliefd onderwerp bij filmers en schrijvers. The Tomas Crown Affair, Entrapment, Topkapi en De Caravaggio kunstgreep zijn slechts enkele van de lange rij titels die draaien om de diefstal van kunst. Met zijn debuutthriller Kunstroof doet de Vlaamse bedrijfsjournalist Raymond Rombout een poging om aansluiting te vinden bij deze grote voorgangers.

Hoofdpersoon in Kunstroof is Arturo Dias, een grote, stoere kerel van Argentijnse afkomst. Hij is iemand met een roerig verleden: voormalig guerrillastrijder, ex-kunsthandelaar, ex-heler, ex-bajesklant en ex-echtgenoot. Na een knokpartij in het casino van Namen ziet hij zich genoodzaakt te vluchten omdat hem, bij een hernieuwde kennismaking met de politie, nog een gevangenisstraf te wachten staat. Hij loopt ene Renard tegen het lijf met wie hij naar Falmignoul rijdt, een gehucht in de Ardennen waar een kunstbiënnale gehouden zal worden. Renard blijkt de plaatselijke politiefunctionaris van Falmignoul te zijn. Hij vraagt Arturo Dias om tijdens de kunstbiënnale als veiligheidsexpert op te treden, omdat hij een herhaling vreest van de kunstdiefstal tijdens de biënnale in Fontainebleau. Zijn vermoedens blijken bewaarheid. De crimineel Tony Leroy doet, in opdracht van vermogende kunstverzamelaars, een poging om een reeks Amerikaanse modernisten te stelen. Als Arturo Dias probeert de diefstal te verhinderen, wordt hij samen met een aantal dorpsbewoners gegijzeld door de bewapende kunstcriminelen.

Raymond Rombout heeft een verdienstelijk verhaal geschreven, maar het kan niet verhullen dat hij veel debutantenvalkuilen niet heeft weten te omzeilen. Hij heeft met name moeite gehad met dosering, balans en het creëren van een degelijke spanningsboog. In een goed boek heeft vrijwel elk detail dat wordt beschreven een functie binnen het verhaal. Rombout daarentegen schrijft tal van scenes, zoals bezoekjes aan een fietsenmuseum en een plaatselijke kroeg, die op zich aardig zijn, maar die weinig tot niets van doen hebben met het verhaalverloop. Daarnaast heeft hij een zeer beschrijvende manier van vertellen (lange beschrijvingen van interieurs en locaties) die de sfeer van het verhaal wellicht ten goede komen, maar die minder geslaagd zijn voor de spanningsopbouw. Mede daardoor duurt het veel te lang (ruim 182 pagina's) voordat er daadwerkelijk enige actie te bespeuren is. 

Verder heeft Rombout zich bezondigd aan te veel clichés. Met name de verwikkelingen rond de boeven zijn afgezaagd en zelfs wat kinderlijk. Want, natuurlijk is een aantal boeven oliedom, krijgen de boeven onderling ruzie en probeert één van de dommekrachten tijdens de gijzeling een mooie jonge vrouw te verkrachten. En, ach ja, natuurlijk heeft de held, Arturo Dias, een onweerstaanbare aantrekkingskracht op vrouwen. Tel daarbij op dat de geloofwaardigheid soms te wensen overlaat en dat het toeval een grote rol speelt (Arturo Dias is toevallig kunstexpert en toevallig gijzelingsexpert) en het wordt duidelijk dat Kunstroof een eenvoudig eendimensionaal verhaal is dat veel weg heeft van een stripverhaal.

Dat neemt niet weg dat Kunstroof op zich niet onaardig geschreven is. Rombout heeft een vlotte pen, maar zijn debuutroman is toch in te veel opzichten een vingeroefening voor het grote werk dat nog moet komen. Gelukkig heeft Rombout potentie, dus het komt wel goed. Ook held Arturo Dias heeft het wel degelijk in zich om, met iets meer diepgang, een geslaagd romanpersonage te worden. Het wachten is dan ook op het volgende boek. Same player shoots again.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kees de Bree

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur