Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Napolitaanse comorra in Amsterdam

Kees de Bree 24 maart 2008 Auteur
De omslag van het boek Pentito is in louter grijstinten uitgevoerd. Op een kale stoel zit een man met ontbloot bovenlijf. Zijn handen zijn met ruw touw achter zijn rug gebonden. Aan het plafond gloeit slechts een kale lamp. Het hoofd van de man is onzichtbaar, murw, voorover hangend. Hier is gemarteld, zoveel is zeker. De kleine koptekst op de cover maakt duidelijk waarom: “Wie binnen spreekt, leeft. Wie buiten spreekt, sterft.” Ofwel verraad wordt altijd met de dood bekocht. Langzaam, gruwelijk en onverdraaglijk pijnlijk. De pentito weet wat hem te wachten staat. Dus kan hij beter zwijgen, zijn leven lang.
In het eerste hoofdstuk wordt de toon meteen gezet. Een Napolitaans jongetje van 12 ziet hoe voor zijn ogen zijn moeder koelbloedig door de comorra (mafia) wordt vermoord. Zijn vader wordt gespaard, hij mag verder leven in de hel die verdriet en wraakzucht heet. Terwijl er een ongekend bloedige oorlog uitbreekt tussen verschillende mafiafamilies, vlucht het jongetje naar het buitenland. Eerst naar Amerika, daarna naar Nederland. In Italië wordt vrijwel zijn hele familie uitgeroeid. Dat het jongetje, inmiddels een volwassen man, nu nog leeft dankt hij aan het feit dat men hem dood waant.
Maar dan raakt de Italiaan bij toeval betrokken bij een relletje op het nachtelijke Rembrandtplein. Hij wordt ingerekend en verhoord door rechercheur Nick Meere. Omdat Meere de zaak niet vertrouwt dreigt hij het signalement van de Italiaan, Giovanni La Rocca, door te spelen naar Interpol. Giovanni raakt in paniek en biedt Nick Meere informatie aan in ruil voor anonimiteit. Als de comorra hoort dat Giovann nog leeft, stellen zij alles in het werk om hem alsnog te vermoorden.
Dat Simon de Waal goede scenario’s en boeken kan schrijven heeft hij in het verleden meerdere malen bewezen. Er is vrijwel geen Nederlandse politieserie op de tv zonder dat hij een scenariobijdrage heeft geleverd. Dat is ook duidelijk te merken aan Pentito. Het verhaal is uitermate filmisch geschreven en raast voort als een straaljager. Scènes wisselen elkaar snel af terwijl de karakterbeschrijvingen toch de hoogste aandacht krijgen. En omdat De Waal, behalve schrijver ook nog steeds rechercheur is, is de achtergrondinformatie in het verhaal zorgvuldig, betrouwbaar en uit de eerste hand. De Waal beschrijft zowel beeldend als informatief de (ongemakkelijke) samenwerking tussen de Nederlandse en de Italiaanse politie en geeft de lezer een gedegen inkijkje in de meedogenloze wereld van de Italiaanse maffia, waaronder de Napolitaanse comorra.
Opmerkelijk is dat De Waal romantechnische wegen heeft bewandeld die in de thriller vrij ongebruikelijk zijn. Zo maakt hij gebruik van een ik-persoon die af en toe overgaat in een alwetende verteller die de lezer direct aanspreekt: “Ik heb je al verteld…” Het maakt het verhaal heel direct, waardoor de lezer zich optimaal betrokken voelt bij de personages en de gebeurtenissen.
Daarnaast gaat hij uiterst summier te werk met het omschrijven van uiterlijke kenmerken van de personages. Hij zorgt ervoor dat hun handelingen zo kenmerkend zijn voor hun karakter dat iedere lezer zelf zijn eigen beeld kan vormen van de personages.
Een van de boeiendste personages is uiteraard de hoofdpersoon Nick Meere die rondloopt met een kogelscherf in zijn hoofd. Zijn collega’s denken dat hij betrokken is geweest bij een smerig zaakje omdat zij niet geloven dat hij zomaar neergeschoten is. Nick is gescheiden en wordt door vrijwel al zijn collega’s gemeden. Een interessant uitgangspunt en een extra moeilijkheid voor een plichtsgetrouw politieagent die verzeild raakt bij de bloeddorstige en wrede Italiaanse mafia. .
Pentito is zowel actiethriller als psychologische thriller, met de nadruk op het laatste.
Een ingenieus verhaal waarin meerdere complexe verhaallijnen elkaar treffen, om elkaar heen draaien en voor tal van verrassingen zorgen. Pentito is keihard maar ook vol mededogen, snel maar beheerst, fantasie maar ook realiteit, Nederlands maar ook Italiaans. Een steengoede thriller van een steengoede schrijver.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kees de Bree

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur