Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Kroniek van 21e eeuws Washington D.C.

Kees de Bree 14 januari 2007 Auteur
George Pelecanos is de vleesgeworden Amerikaanse droom. Van bordenwasser tot cultheld en van televisieproducent tot bejubeld auteur. Hij heeft het allemaal meegemaakt. Al woont Pelecanos nu in Silverspring (Maryland), vrijwel zijn hele leven lang heeft hij in Washington D.C. gewoond. Dat is tevens de plaats waar al zijn thrillers zich afspelen. Zo ook zijn nieuwste prachtwerk Tuinier van de nacht.

In 1985 zijn twee jonge agenten (Dan Holiday en Gus Ramone) aanwezig op de plaats delict, een volkstuin waar het ontzielde lichaam van een teenager wordt gevonden. Het is al de derde op rij. De kinderen hebben met elkaar gemeen dat hun voornamen Eve, Otto en Ava palindromen zijn (omgekeerd gespeld precies hetzelfde als gewoon gespeld). De moorden worden nooit opgelost. Twintig jaar later is de oplettende Ramone nog steeds bij de politie en heeft Ramone ontslag moeten nemen vanwege een akkefietje met een hoer. Hij is nu eigenaar en chauffeur van een limousinedienst. Na een avond vol drank ontdekt Holiday in een volkstuin het lijk van de tiener Asa, die op dezelfde wijze is vermoord als jaren daarvoor de drie teenagers. Zowel Ramone als Holiday zien meteen het verband. Ze zoeken contact met hun vroegere brigadier T.C. Cook die destijds de leiding had bij het onderzoek. Het trio probeert zowel de oude moorden als de nieuwe moord te ontraadselen. Het is geen gemakkelijke samenwerking want oud zeer blijkt nog lang niet vergeten en vergeven.

Pelecanos schrijft in een heldere, zeer leesbare stijl. Zij zinnen zijn kort, zijn taalgebruik is prettig en begrijpelijk. De scènes, de locaties en het vertelperspectief wisselt veelvuldig, waardoor het verhaal vaart heeft op de manier van de gelauwerde tv-serie Hill Street Blues.
We kijken mee door de ogen van de politieagenten, de kruimeldieven, de schoolgaande kinderen, de kroegtijgers, de limosine-chauffeur, de verdachte(n). Opvallend is wel dat Pelecanos bewust kiest voor een zwart perspectief en niet voor het blanke perspectief dat kenmerkend is voor vrijwel alle thrillers. Zijdelings gebruikt Pelecanos ook een motief dat hij al eerder gebruikt heeft: jonge mannen uit achterstandwijken verkiezen een kort en rijk leven in de misdaad boven een leven in armoede en verveling.

Als de volmaakte chroniqueur van het Washington van de 21e eeuw beschrijft Pelecanos gedetailleerd de straten, de winkels, de kleding (inclusief merken) van de mensen, het soort eten dat men nuttigt,
de normen en waarden op scholen, de tegenstellingen tussen blank en zwart en het politieleven van alledag. Wie over 100 jaar de thrillers van Pelecanos leest, zal een zeer duidelijk beeld krijgen van de Amerikaanse maatschappij anno 2005. De lezer van nu krijgt een spiegel voorgehouden.

De personages van Pelecanos worden neergezet als mensen van vlees en bloed, met hun sterke en zwakke kanten, met beroepen en privé-levens die dwars door elkaar heen lopen en die elkaar beïnvloeden.
De krampachtig goedwillende vader Ramone, de eenzame drinker en vrouwenversierder Holiday, Pelecanos beschrijft hun levens op een heel vanzelfsprekende en natuurlijke manier, met het psychologisch inzicht van een professional. Tussen neus en lippen door ventileert hij maatschappijkritiek en hekelt hij de houding van de politie die drugsmoorden “maatschappelijke zuivering” noemt. Maar het is geen felle kritiek. Het is de kritiek van een ouder iemand die alle dingen begrijpt.

Tuinier van de nacht is een van de betere boeken van Pelecanos. Zijn taal is verzorgd, zijn dialogen zijn ijzersterk en zeer natuurgetrouw. De sfeer die hij schept, roept beelden op die de lezer lang zullen bijblijven. De spanning is constant aanwezig en de emoties van de personages zijn invoelbaar. Pelecanos heeft een ijzingwekkend mooi eigentijds boek geschreven. Hij verdient een ster op de boulevard van literaire grootmeesters.


Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kees de Bree

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur