Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Origineel, maar middelmaat

Kees van Duyn 29 juli 2019 Hebban Recensent

Voordat Adrian McKinty fulltime auteur werd, schreef hij een aantal korte verhalen, een novelle en diverse boekbesprekingen. Hij was nog leraar Engels aan een middelbare school in Denver, Colorado toen hij aan zijn roman Dead I well may be begon. Dit debuut is in 2003 verschenen en was de eerste van de Michael Forsythe-trilogie. Voor een aantal van zijn boeken heeft hij onder andere de Edgar Award, de Barry Award en de Anthony Award gewonnen. Begin juli 2019 verscheen De ketting, zijn eerste in het Nederlands vertaalde thriller. In zowel de VS als Groot-Brittannië kwam het boek op de bestsellerlijst terecht.

De dertienjarige Kylie wacht op de bus om naar school te gaan. Een man komt naar haar toe en houdt haar onder schot. Ze moet met hem meekomen. Niet lang daarna wordt haar moeder Rachel gebeld en krijgt te horen dat haar dochter vastgehouden wordt. Om haar vrij te krijgen moet ze losgeld betalen, maar ook een ander kind ontvoeren. Doet ze dat niet of gaat er wat mis, dan worden zowel Kylie als de zoon van de beller vermoord. Vanaf dat moment hoort ze bij De Ketting en is ze een van de vele schakels die criminele activiteiten moet ondernemen. En blijkt ook dat je er niet aan kunt ontsnappen.

Bijna iedereen kent het wel, de kettingbrief. Soms alleen maar onschuldig vermaak, maar lang niet altijd. Samen met een Mexicaans concept waarbij familieleden aanbieden om de plaats van een kwetsbaarder ontvoeringsslachtoffer in te nemen inspireerden de auteur tot het schrijven van De ketting. Met als verschil dat in het verhaal niemand vrijwillig de plaats van een ander inneemt. Iedereen zal zich kunnen voorstellen dat zowel de familie als de slachtoffers wanhopig en angstig zijn, en op een gegeven moment zelfs in paniek raken. Deze emoties weet de auteur, vooral in het begin van het volledig fictieve verhaal, maar bovenal omdat het om kinderen gaat, heel goed op de lezer over te brengen. Iedereen kan zich daarom heel goed voorstellen dat ouders er alles aan doen om hun kind weer vrij te krijgen, zelfs als het verschrikkelijke dingen betreft.

In principe is een dergelijke situatie een uitstekend uitgangspunt voor een verrassende en spannende thriller. Ook McKinty zal dat ongetwijfeld voor ogen hebben gehad. De hoofdstukken zijn daar een prima voorbeeld van, want ze zijn kort en dat is over het algemeen goed voor het tempo van het verhaal. Zo niet in De ketting, waarin de snelheid niet al te hoog ligt en de auteur soms te diep op zaken als het voorbereiden van een ontvoering ingaat. Dat rustig voortkabbelen komt de spanning zeker niet ten goede, deze blijft in het verhaal eigenlijk zo goed als achterwege. Een gebrek aan spectaculaire plotwendingen is daar zonder meer debet aan. De flashbacks in het tweede deel van het verhaal maken dat ook niet goed, hoewel ze er, ondanks de minieme voorspelbaarheid, wel voor zorgen dat de lezer lichtelijk nieuwsgierig wordt.

De ketting is absoluut geen onaardig verhaal om te lezen, maar het is vaak net even wat te simpel. Veel dialogen zijn niet zo aansprekend, ze komen wat statisch over en een aantal ontwikkelingen valt net even wat te mooi op hun plaats, vooral in het voordeel van Rachel en Pete. Dit is ten nadele van het verrassingseffect en in het verlengde daarvan ook de spanningsboog. In de ontknoping schroeft de auteur het tempo iets op en neemt de actie enigszins toe. Voor het zover is, komt de lezer nog te weten wie er verantwoordelijk is voor De ketting en wat hen heeft bewogen hiermee te beginnen.

McKinty heeft het zonder meer in zich om een prima verhaal te schrijven, dat heeft hij immers ook al bewezen. De ketting, vertaald door Sabine Mutsaers, is daar een duidelijk voorbeeld van, maar het stijgt niet boven de middelmaat uit. Ondanks het buitengewoon originele en interessante thema.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kees van Duyn

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur