3,5 sterren voor dit sterk verhaal

keleanbookcorner 15 oktober 2024
Het is de eerste kennismaking met een boek van deze auteur. Er is een aangename schrijfstijl.
Ik kende de geschiedenis van het koloniaal bestaan niet meer volledig en het heeft mijn interesse gewekt om het boek verder te lezen. Ik ben ook even op zoek gegaan naar de geschiedenis tijdens het lezen van het boek, de manier hoe de Congolese bevolking werd behandeld is rampzalig maar de auteur probeert ook enkele positieve kanten te benoemen. Er komt liefde aan bod, er ontstaan vriendschappen,…
De moeder van het meisje staat voor mij iets te veel in de spotlight waardoor ze me begon te irriteren, ik had geen sympathie voor deze personage. Ik had iets meer verwacht rond het verhaal van de ontvoering van het kind, alsook de zoektocht naar de kinderen van de zonde "de métissen" dit kwam voor mij te weinig aan bod.
De dochter vond ik een heel interessante personage, haar karakter is puur en mooi verwoord.
Als enige minpunten:
- de taalwisseling (Frans, Nederlands, Afrikaans….) die verwarrend kan overkomen maar daar ik als lezer in Brussel heb gewerkt, zijn voor mij de Franse paragrafen geen probleem. De Congoleze bewoordingen heb je best Google bij de hand voor het opzoekwerk.
- Er komen spicy stukken aan bod en dat was voor mij niet echt nodig.

Ik kan dit boek aanraden voor iedereen die interesse toont in het koloniaal bestaan in de jaren 1936-1942.

Meer recensies van keleanbookcorner