Een klassieke Aspe!

Kelly 12 september 2024
Ik mocht dit boek ter recensie ontvangen van Standaard Uitgeverij. Waarvoor dank!

‘Buitenspel’ is het derde boek geschreven door Jonas Boets. Inspecteur Van In is het geesteskind van wijlen Pieter Aspe. De reeks wordt niet verder gezet, Boets gaat in ware ‘Star Wars stijl’ terug de tijd in. We volgen de beginjaren van Van In en Versavel.

Waarover gaat dit boek?
Tijdens de wedstrijd Club Brugge - Lierse bestormt een Liersefan het veld. Zij heeft het gemunt op Bruggespits Foeke Eijkelkamp. Met een messteek dompelt ze duizenden Brugse supporters in rouw. Wat zijn haar motieven? Was dit puur uit supportersgeweld of gelden andere motieven?
Van In wordt ondergedompeld in een wereld van stervoetballers, gokkers, flitsende dancings en verboden middelen.
Kan Van In op het fluitsignaal de zaak oplossen? Of trekken we richting strafschoppen?

Mijn oordeel:
Van In en de zijne, dat is als thuiskomen. Ik was al fan van de boeken rond de Brugse inspecteur. Het was dan ook met een bang hart dat ik aan de nieuwe reeks begon. Maar dit was totaal niet nodig. Boets houdt de erfenis van Pieter Aspe in ere. Hij blijft trouw aan de hoofdpersonages, hij laat ze als het ware met dezelfde stem praten. Maar toch hangt er een soort lichtheid boven de personages. De donkere wolken uit de laatste boeken zijn verdwenen.

Waarom heb ik dit boek 4-sterren gegeven?
‘Buitenspel’ is een vlot geschreven verhaal. Een verhaal die je tot de laatste bladzijde in spanning houdt. Maar naast spanning is er ook plaats voor een vleugje humor en een Duvel of 2. Het is de ideale ontspanning na een lange dag. Vlei je gemakkelijk neer, neem er een hapje en een drankje bij en laat Jonas zijn werk maar doen. Het boek staat garant voor enkele uren (ont)spanning.

Nog een heel leuk extra’tje. Menig voetbalfan zal vast en zeker de namen in het boek herkennen. De personages zijn namelijk samenvoegingen van enkele Clublegendes. Bij het lezen van de namen maak je een trip to memory lane. Als Clubsupporter heeft mij dit toch wel meermaals een glimlach bezorgt!

Quote:
Voetbal was een eenvoudig spelletje waarbij tweeëntwintig mensen gedurende negentig minuten tegen een bal schoppen.
En aan het eind won de politie.

Meer recensies van Kelly