Aangrijpende reis

Kelly 17 juni 2024
Ik las dit boek met de LS Sterrenthrillerleesclub via facebook. De Nomade is voor mij de eerste kennismaking met Anya Niewierra. Door het lezen van 'De Nomade' ben ik wel benieuwd geworden naar de andere boeken van Anya!

Over wat gaat dit boek:
Olga Liebke woont samen met haar dementerende vader in de bossen van het Harzgebergte. Ondanks haar job als documentairemaker heeft zij een sterke band met haar vader. Haar moeder stierf in het kraam, althans dat is haar zo verteld.
Door de toenemende dementie van vader Liebke komen steeds meer herinneringen boven water. Herinneringen die niet rijmen met de geschiedenis die Olga bekend is.
Gedreven om de waarheid te kennen start Olga een onderzoek. Ze vindt documenten die het voormalige Oost-Pruisen en de Sovjet Unie.
Onder het mom van het maken van een documentaire reist Olga naar de driehoek Polen, Litouwen en Belarus. Ze komt hierdoor zelf in het vizier. Wat heeft vader Liebke te verbergen?

Recensie:

Eerst en vooral wil het hebben over de cover. Net zoals de vorige boeken van Olga, is ook deze cover een kleurrijk plaatsje. De paarse achtergrond met de gele letters komen mooi tot zijn recht. Het landschap, in dit geval een meer, komt mooi tot zijn recht.

Op de eerste pagina's vinden we een kaart van het huidig Europa. Op die kaart wordt het voormalig Oost-Pruisen, DDR, het verloop van het IJzeren Gordijn en de grens met de USSR. Een heel handige kaart om naar terug te kijken tijdens het lezen!
Op de volgende pagina's vinden een kaart terug van de Russische Federatie. Op die kaart kunnen we de reis van Olga volgen. Voor de lezers een beeldige beleving.
We krijgen ook een voorbeeld van een grensinstallaties in de Harz ten tijde van 1988. Zo'n grensinstallatie speelt namelijk een belangrijke rol in het boek.
Persoonlijk vind ik zulke extra's heel handig. Je wordt als lezer meer in het verhaal betrokken. Een visueel hulpmiddel tijdens het lezen van het boek.

Elk hoofdstuk wordt aangeduid met de plaats en tijdsaanduiding. De hoofstukken zijn kort en makkelijk leesbaar. Door de vloeiende schrijfstijl van Anya is dit een vlot te lezen boek. Dit ondanks de zware onderwerpen die aanbod komen in het boek. Doorheen het boek volgen we verschillende verhaallijnen. In het begin vraag je je als lezer af hoe dit allemaal rijmt, maar op het einde van het boek komen de verhaallijnen samen. Een hartverwarmende samenkomst van verhaallijnen.

Het verhaal is een weerspiegeling voor haar liefde voor de natuur. Niet alleen de natuur is een belangrijk thema ook de zoektocht naar identiteit. Een zoektocht die ons naar, voor mij dan toch, relatief onbekende oorden brengt. Maar dat is geen struikelblok. Door de gedreven research van Anya kan je je zo een voorstelling maken de landen die aanbod komen in dit boek.

Voor mij is dit geen thriller in de pure zin van het woord. Het is zoveel meer. Het is een zoektocht naar je identiteit, een persoonlijke ontwikkeling. Het is ook een verhaal over verlies, rouw maar ook kracht en vergeving. Zoals reeds aangegeven is deze regio mij relatief onbekend, daarom had ik een mindere band met het verhaal. Ik had ook iets meer spanning verwacht. We krijgen wel een mooi en meeslepend verhaal. Maar over de schrijfstijl en de kennis van Olga kan ik alleen maar lof hebben.

3 *** voor het verhaal an sich
4**** voor de schrijfstijl, kennis en de liefde en gedrevenheid die Anya ons overbrengt

Één van de quotes die mij het meeste is bijgebleven:
"Wat doet dat met je? Wanneer de oorlog je wegslaat van de plek waar je zo diep wortelt? Ben je dan niet voor altijd ontheemd? Een vreemde? Voor anderen en jezelf? Want die voorouders kleuren wel jouw identiteit."

Meer recensies van Kelly