Ontzettend mooi verhaal

Kelly 19 juli 2024
Ik mocht dit boek lezen voor @lsuitgeverij. Waarvoor dank!

Waarover gaat dit boek?
‘De vrouwen van het Grand Hôtel’ is het 1ste deel iet ‘De parels van Stockholm’ reeks. Het doet me alvast plezier te weten dat er nog boeken zullen volgen! Waarom? Dat lees je hieronder!
We schrijven begin jaren 1900. De vrouwen bekleden een minderwaardige positie. Ze mogen wel achter de schermen werken maar niet in het volle zicht van de gasten. Daar komt verandering in als Wilhelmina Skog het noodlijdend hotel moet redden.
Ze durft het aan om meer vrouwen in de bediening aan te nemen. Eén van die vrouwen is de 18-jarige Ottilia Ekman. Dit is een verhaal vol moed, durf, verdriet maar ook vreugde. En vooral hechte vriendschap, wat nodig is in een wereld waar mannen aan de macht zijn.

Review:
De vorige boeken die ik gelezen heb, stonden bol van spanning. Dus ik had eigenlijk een beetje schrik op deze te starten. Ik dacht dat ik een spannend element ging missen. Maar wat was ik verkeerd. Vanaf de allereerste pagina weet Ruth Kvarnström-Jones mij geboeid te houden. Het begint zelf al bij de cover van het boek. De gekozen kleuren en foto van het hotel en omgeving is een echte aandachtstrekker.
Het boek begint met een stratenplan en een lijst van personages. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer naar de lijst heb gekeken. De schrijfster heeft haar personages ongelofelijk goed uitgewerkt. Ze moest nog maar een naam vermelden en ik kon mij direct een beeld maken van desbetreffend personages. Hoe hij of zij eruitzag, de karaktertrekken en zijn of haar plaats in de geheel. Dit is zeker en vast de verdienste van de schrijfster.

Geladen thema’s (zoals buitenechtelijke kinderen, geweld, dood) worden niet geweerd. Maar het wordt op een respectvolle manier overgebracht.

De schrijfstijl van Ruth is heel aangenaam. Ze heeft een vlotte pen waardoor verhaal vlot wegleest. De korte hoofdstukken en de aangename schrijfstijl hebben ervoor gezorgd dat ik het boek heel snel uit had!
Ruth heeft niet alleen een vlotte pen maar ook een beeldende schrijfstijl. Ik kon mij het hotel en de dames zonder problemen voorstellen.

Kortom: must-read!

Meer recensies van Kelly