Must read! Fantastisch maar tragisch verhaal

Kelly 02 september 2024
Ik mocht dit recensie-exemplaar ontvangen van @lsuitgeverij. Dankjewel hiervoor!

Verhalen die zich afspelen tijdens WOII, ik blijf het iets interessants vinden. Telkens weer ontdek je aspecten die mij nog onbekend waren. Telkens weer is ook de honger groot naar meer informatie, details. Na het lezen van dit boek, was dit zeker niet anders. Ondertussen hebben ik dr Google aardig voor me laten werken.

Waarover gaat dit boek?
Dit boek speelt zich af in de laatste maanden van WOII. De landing in Normandië is al een feit. Maar in het Nederlandse Nijmegen wachten ze vol ongeduld op de geallieerden. Drie sterke vrouwen komen elk op hun eigen manier in verzet. Moeder Antonia blijft als verloskundige door de stad fietsen om aanstaande moeders bij te staan. Op een dag neemt ze zelfs, op gevaar van, een Joods jongentje onder haar hoede. Dochter Claar zit actief in het verzet. Dagelijks speelt ze met haar leven om de bevolking van informatie te voorzien en om onderduikers te herbergen. Dochter Hanna is als verpleegster getuige van de verschrikkingen van de oorlog.
We volgen eveneens parachutist Walter. Die letterlijk staat te springen om deel te nemen aan de oorlog. Hij wordt toegewezen om de o zo belangrijke brug in Nijmegen in te nemen.

Meer ga ik ook niet vertellen, dit is een verhaal die je zelf moet ontdekken. Maar ik denk dat de details genoeg zijn om jullie nieuwsgierig te maken naar dit verhaal.

Oordeel:
Cover:
Veelzeggende cover. We zien 3 dames met een duidelijke familieband. Op de achtergrond zie je een brug, die in het verhaal wel een belangrijke rol speelt. De sobere kleuren die gekozen zijn voor deze cover passen, mijn inziens, bij de tijdsgeest. Dit geldt eveneens voor de klederdracht van de dames op de foto.
Dit is zo’n cover die eigenlijk het boek al mooi samenvat. Kijk er nog maar eens naar als je het boek gelezen hebt!

Opbouw van het boek:
Het verhaal wordt in wisselend perspectief verteld. De hoofdstukken worden telkens gemarkeerd met de van van het personage. Door deze manier van vertellen hebben als lezer een duidelijk beeld wat elk personage heeft meegemaakt. En wat hun rol in het geheel is.

Schrijfstijl:
Heel aangename schrijfstijl. Ondanks het onderwerp natuurlijk. Brenda weet de lezer volledig mee te nemen in het verhaal. Je voelt mee met de personages. Ik heb meermaals op het puntje van mijn stoel gezeten. Ze heeft mij aangenaam verrast!

Conclusie:
Must read voor de liefhebbers van de vaderlandse (Nederlandse) geschiedenis. Interessant en meeslepend verhaal, die voor mij nog uitgebreider mocht zijn. In die zin dat ik graag wou weten hoe het verder gaat met de personages.

Meer recensies van Kelly